måndag 28 januari 2008

Ny vecka - nya möjligheter


Måndag igen!

Oj, vad helgen gick snabbt! Men det är ju så när man har roligt. Eller hur?
Men jag gillar faktiskt måndagar, tycker att det är lite kul med hela veckan framför mig. Och allra helst nu när vi går mot ljusare tider! Det märks att dagarna har blivit lite längre.

I lördags firade vi ena dottern som fyllde 17 år ( hon fyllde egentligen förra söndagen men då var ju jag på Formex...). Hon ville inte ha något tårtkalas utan tyckte vi skulle bjuda på mat och nån smarrig efterrätt istället. Jag hittade ett recept inne hos Dubbelörnen, ( Lantluft), http://www.karljohansgarden.blogspot.com/ och det blev riktigt gott! Grekisk långpanna. Kan verkligen rekommenderas!

Till efterrätt beställde hon cheesecake. En storfavorit hemma hos oss! Det finns nog massor med olika recept på goda cheesecake, men det här är ett som jag har använt i ca 20 års tid, jag fick det av en jobbarkompis och då hade jag aldrig ätit nå liknande.
CHEESECAKE ( OBS blandas först i 3 olika skålar)

3äggvitor vispas till hårt skum (i en skål)
3 äggulor + 1,5 dl socker + 100 g philadelphiaost vispas till en jämn smet (i en skål)
3 dl vispgrädde + 1 tsk vaniljsocker vispas till en "fast" smet ( i en skål)

Smula digestivekex i botten på en pajform, blanda ihop allt i en skål och häll över kexen. Strö även lite digestivekex uppepå.
Sen in i frysen i minst 5 tim.
Ät och njut!
Tyvärr tog jag inga kort varken på maten eller efterrätten. kom inte på det förrän det var försent.


Men härovanför ser ni mitt ena fynd som jag gjorde i fredags. Och det är inte äpplet jag menar. La bara dit det för att man ska se att de är ganska höga. Den högra skålen är en kär favorit hos mig som jag ärvt av min mormor. Jag är väldigt svag för skålar på fot! I fredags sprang jag in en sväng på Myrorna och då hittade jag en likadan skål för bara 50 :- Kunde inte motstå den. I överkant är det sååå fina hjärtan. Titta får ni se!


Igår hade vi sol och ett härligt vårväder! Men trots det kunde jag inte låta bli att åka på auktion. Det var så längesen sist så jag hade riktigt längtat. Hittade ingenting som jag ropade in men hade ändå en bra dag.

Alldeles nyss var postbilen här utanför och tutade! Det kom stora paket med roligt innehåll! Men vad det är i paketen visar jag en annan dag.
Ha nu en bra vecka! Jag är snart tillbaka igen. Jag har ju fått en utmaning av Ängeln i vitt och den ska jag snart svara på.


Kramar från Carina





14 kommentarer:

Tea Kristin sa...

Kjempefine skåler!!! :)

Ja, det er forsåvidt herlig å ha hele uken foran seg, men jeg må si jeg gleder meg til helg og fri igjen allikevel! ;)

Dubbelörn sa...

Så roligt att maten blev uppskattad. Det gäller att vara snabb med kameran om man ska hinna få bilder på mat. Jag tog mitt när den var i ugnen *skrattar*.

Tänk jag sålde en liknande skål på fot på en loppis för ett par år sedan. Fick 250kr för den! Var helt chockad *skrattar*

Kram

~~*Pennyshouse*~~ sa...

Välkommen hem till ett grått å tråkigt sverige.
Du har väl haft det helt underbart kan jag tro..*LER*Inte ett dugg avis...hihihi...
Fina fynd1
Är det äkta eucalyptusgirlang du har?
kram Pernilla

Linneagården sa...

HejsanJag gillar oxå pressglas, dina skålar är jättefina.
Chessecake är ju smarrigt!
Ha det gott /madelene

Anonym sa...

Jättefina skålar.:-)

mittiminvillervalla sa...

Tack för ditt besök och din kommentar :o)

Så fint du visar här! :o)
Skålarna var ju supervackra och vilket fynd!

Måste kolla på receptet du tipsar om! Låter spännande och alltid kul om man kan hitta något nytt att tillaga :o)

Blir ju nyfiken på den där utmaningen. Kanske för att jag själv älskar att ta mej an utmaningar :o) Kommer tillbaka och kikar! :o)

Ha det så gott!

Kram Monika

Helena sa...

Jättefina skålar... så vackra med hjärtana.
Ha en skön kväll vännen!
Kram

Ann-Catrin sa...

Vika underbara skålar... och vilka fynd... 50 kr..ingentig ju... såna springer jag aldrig på!!!
kramar A-c

Sallys hus sa...

Åååå vilka fina skålar...förstår att du inte kunde motstå en till...
tänk vilka fina dukningar du kan göra nu när du har 2 likadana!

Maten låter mums!
jag tror jag använder samma recept som du till cheesecake...smask!
Ha en härlig vecka!
Kram Katarina

Lea sa...

Sicket skål fynd!!!
50 kr var verkligen ett fyndpris, och destå roligare när du nu får två likadana.
Så spännande att packa upp kartongerna, jag längtar redan till juni då vi kommer ner.
Då ska jag i lugn och ro gå igenom butiken, utan stressade medresenärer som inte alls har samma känsla för vackra ting. Förra gången fick jag stress shoppa :-(
Ha det bra!
/lea

Anonym sa...

Vilka fina skålar.Skulle du tröttna på en skål så kan du ju alltid höra av dig. Stolarna på bilden ser bekanta ut, vi har bruna sådana.Idag hade jag hellre haft vita.Den där maten du gjorde lät väldigt gott.
Ha en skön kväll
kram ewa

Min Skattkammare sa...

Så fina fat! Jag är också väldigt förtjust i såna!
Vad spännande med paket, vad kan det vara??? hi hi
Nu måste jag kika in hos Dubbelörnen och se på den där Grekiska rätten, mums!
Kram och godnatt!
Kicki

Solsjö - Under en vind sa...

Vilka vackra fat!!!!

Cheesecaken låter så god! Kram!

Smultronstället sa...

Tjohoo, kul att du är tillbaka!

Superfina fat på fot, me like too:)

Må så gott
M