onsdag 22 februari 2012

Pannacotta



Här kommer ett tips på en god och SNABB efterrätt. Ibland är det bra att ha

några såna att ta till vid spontanmiddagar och annat kul.

Jag fick tipset av min gulliga väninna E i höstas och vi har hunnit testa det några

gånger. Nu senast när vi hade matgäster med kort varsel och ville bjuda på en god

efterrätt.

De fina efterrättskålarna finns i butiken och kostar 39:- st







Det tar bara ett par minuter att göra i ordning pannacottan, sen in i kylen ett par

timmar för att stelna och så garnera efter tycke och smak. Jag älskar hallon och nu

när det finns färska hallon att köpa året runt så är det en klar favorit!

Liten riven choklad och några blad citronmeliss och sen är det klart för servering!





Hemligheten är det här fantastiska gelésockret! Receptet står på baksidan.

Grädde, gelésocker och smaksättning, tex vaniljsocker är allt som behövs och så ska

det koka ihop i en halv minut.


När våra söner var små och vi var i Finland och hälsade på så köpte vi alltid med

oss flera kartonger av detta socker därifrån, både till oss själva och till vänner. Det var innan

det hade nått till våra svenska hyllor! Då använde vi det till garnering av tårtor,

ni vet för att få sån här gelé över tex jordgubbarna. Mycket enklare än att kladda

med gelatinblad.




Ha det gott!

Vi ses snart igen.


Kramar från Carina





7 kommentarer:

Photo by Maria sa...

Mmmm så gott..
Pannacotta är en favorit här hemma när det gäller efterrätter..

Kram Mia

Vita små hjärtan sa...

Å jag älskar Pannacotta!!!! Så himla gott!
Ha en fin onsdag vännen!
Kram Agnetha

hemma hos lilla mej sa...

Pannacotta är stor favorit hos mej ,bara så gott.Ja hallon också!Fina bilder!Ha en skön kväll.Kram Rita ♥

annashusidingtuna sa...

Hej!
Vad smart det där sockret lät, måste jag spana på i affären idag.
Ha en bra torsdag.
Kram Anna

Min Skattkammare sa...

Hej Carina!
Det där sockret har jag alltid lagt märke till. Det får följa med hem nästa gång...tack för tipset!
Jamen....vilken dag vi har fått, så vackert! Här ute hos mig finns det ingen snö kvar, jätteskönt tycker jag. Det känns så vårlikt och befriande med den blottade jorden och brungröna gräsmattan.
Nu ska jag ta min promenad!
Tack för din hälsning....:o)
Kram Kicki

Min Skattkammare sa...

...pratar i nattmössan...(aldrig lagt märke till)
Det fattar du säkert...men ändå....
;o)

Sallys hus sa...

men himmel Carina vad du bakar...hur hinner du?? Men det där ska jag verkligen testa....jösses...jag som tyckte jag var smart som bytte gelatinbladen mot gelatinpulver....
panacotta är ju bland det godaste som finns...
vad fint ni har det i tv rummet på övervåningen...kommer bli hur fint som helst med en massa kuddar där sen..;)
kram Katarina