fredag 4 juli 2014

Philadelphiabullar och nyheter


Vilken härlig start att få vakna till sol och blå himmel! 
Som jag har längtat efter att sitta ute och njuta av morgonens första mugg kaffe
utan att huttra och frysa ;)


Oj, vilken skugga hihi :)



Underbart med allt som växer och frodas nu!

Idag blir det trädgårdsfix och så en sväng in till grannstaden för lite 
shopping till butiken, bland annat sånt där jättekul som wellpapp mm :)

Häromdagen hände något som inte har hänt på länge! Helt plötsligt 
dammade jag av min Kitchen aid och testade ett nytt recept på 
långpannebullar. De blev väl godkända och många på instagram har frågat 
efter receptet så jag delar det med er också. Väl värt att prova om ni lite 
snabbt vill trolla ihop bullar till stranden en dag :)


Philadelphiabullar

Ugn 200 grader i ca 15 min

Du behöver:  
150 g rumsvarmt smör
5 dl mjölk 
50 g jäst
1 dl socker
½ tsk salt
11 - 12 dl vetemjöl
pärlsocker

Fyllning:
150 g rumstempererat smör
200 g philadelphiaost
2 msk vaniljsocker
3 dl florsocker 

Gör så här:
Värm mjölken till 37 grader, rör ut jästen i mjölken. Tillsätt det rumsvarma smöret, sockret, saltet och mjölet lite i taget. Arbeta till en smidig deg men degen ska vara ganska lös. Täck en långpanna, med hög kant, med bakplåtspapper, smöra pappret litegrann. "Häll" ner degen i plåten och dra ut den mot kanterna runt om. Låt jäsa under bakduk ca en halvtimme. Gör fyllningen under tiden. Gör sedan små hål, med mjölad tumme, jämnt fördelat över degen. Fyll varje hål med fyllningen. Vispa upp ett ägg tillsammans med en gnutta mjölk och pensla allt utom " hålen med fyllningen". Strö över rikligt med pärlsocker, grädda mitt i ugnen i ca 15 min. Låt svalna, skär i fyrkanter.
Lycka till och njut av de försvinnande goda bullarna :)


I butiken har det trillat in mängder med nytt denna vecka och vi har packat
upp massor med snyggt. Igår kom en stor sändning med textilier. Nu är det välfyllt 
med våra fina gardiner igen. Och dessutom kom de härliga löparna hem igen!
Dessa löpare går som smör i solsken, de är jättesnygga och har ett kanonpris 
på 129:- st  Jag hinner dock inte med att fotografera allt nytt men följ oss gärna på 
instagram, där kommer nyheterna fortare upp.
På instagram heter vi slottsbodenstromsholm ( vill du följa mig privat heter jag 
carinaharju )

Ha en strålande dag! 

Vi ses snart igen! 
Kramar Carina

Inga kommentarer: