fredag 29 juni 2012

Sommar på burk och smultronställen

  
Jordgubbar =  sommargodis!

Vi frossar i jordgubbar just nu när de är som allra godast, mums.
..........................

Tillägg:
Innan jag fortsätter babbla om jordgubbar så måste jag tipsa om en underbar lista som
goa Regina har gjort! Hon har med hjälp av bloggvänner sammanställt en fin lista över
smultronställen i vårt avlånga land.

Klicka här så kommer du till hennes blogg och kan se hennes länk om smultronställen.

Visst blir man sugen på att ge sig ut och resa?

Tack Regina för allt jobb du har lagt ner!

....................................


Och nu har jag även sparat sommaren på burk!

Sååå himla god sylt och såååå busenkelt.  Jag tycker om när det går fort och att koka sylt
går verkligen undan så det kan varmt rekommenderas.



2 liter jordgubbar och 1 kg syltsocker ( med pektin ) kokas ihop i en stor kastrull i 2 - 5 minuter, 
och sedan hälles sylten upp i varma, väl rengjorda burkar. 
Enklare kan det väl inte bli?
Jag skar jordgubbarna i lite större bitar när jag gjorde sylten, tycker det är så gott att ha till 
glass eller pannkakor. 


 Sommar på burk.




De fina glasburkarna med plastlock och de söta hättorna har jag köpt här

Just nu är det specialpris på både burk och hätta,  25:- st ( ord pris 35:- st )


En burk sylt kan bli  en fin "gå bort present"  att ha med sig till goda vänner istället
för en blomma, det tror jag uppskattas. I alla fall skulle jag bli jätteglad!

Och nu är det redan fredag och en mysig helgkänsla sprider sig.
Här planeras för en mysig utflykt och i butiken packar vi upp nyhemkomna varor för
glatta livet och gör det fint på hyllorna.




Kära mor har överraskat med att baka små goda rånkorgar till oss så det får bli
vårt fredagsgodis, här är de fyllda med vaniljglass och så jordgubbar förstås! ( och lite riven vit choklad )
Den fina glasassietten finns hos oss i butiken och kostar 25:- st . I samma serie finns även ett
fint tårtfat på fot.

Nu önskar jag er alla en härlig sommarhelg!

Kramar från Carina


1 kommentar:

Vitspets sa...

Härliga bilder ...
Kram karina