onsdag 15 juli 2015


Semesterfeeling  -  ja, igår hade jag en ledig dag och eftersom mannen har 
börjat sin semester så bestämde jag mig för att vara  l e d i g ( jag har en förmåga
att låta jobb och ledighet flyta ihop, hihi ). Goaste vännerna K o C kom på besök till
kvällen och vi började med lite kallt bubbel i glasen. 

Och har ni sett parasollet?


Materiell lycka  -  men jag är sååå glad över mina nya parasoll som jag har 
beställt. Slog till med 2 st när jag ändå höll på att "klicka".  Och Bali-parasollerna  är 
förstås bara till för att vara vackra och skydda lite mot solen, de tål inte vatten.
Så fina guldmålade detaljer...


....tofsar och dekorationer. Ett litet konstverk att njuta av.
Käre mannen kunde inte riktigt förstå min lycka men som han säger:
 Happy wife -  happy life :)


Solen sken och det smakade gott med bubbel och jordgubbar ;)


Härliga sommarkvällar som det gäller att njuta av.



Lite enkel sommarmat :)


Jag testade ett nytt recept på kräftpaj med västerbottenost och den kommer att göras fler gånger;)
Alltid lite spännande att testa något nytt när man har gäster, för tänk om det 
inte varit gott........, ja då hade vi fått ringa och beställa pizza eller nå;)

Jag delar med mig av receptet om du också vill testa :)

Paj med kräftstjärtar och västerbottenost

Deg:
3 dl mjöl, 1 tsk salt, 1 msk dillfrön, 150 g kalt smör, 2 msk vatten

Fyllning:

3oo g kräftstjärtar ( 2 burkar ), avrunna
1 ½ dl riven västerbottenost

Äggsmet:
3 ägg
1½ dl mjölk
1½ dl grädde
1 knippe färsk finskuren dill
1 tsk paprikapulver
1 krm cayennepeppar
1 krm salt
svartpeppar

Blanda ihop degen hastigt och låt vila kallt ett tag. Tryck sedan ut den i en smord
pajform och förgrädda i 225 grader  10 min.
Vispa ihop äggsmeten.
Fördela skaldjuren i pajformen och strö över osten. Häll över äggsmeten och grädda i 
20 - 25 min i 225 grader. 
Låt pajen stå och dra en stund före servering. Garnera ev med kräftstjärtar och dill.

Jag serverade pajen med en stor blandsallad, aioli, ägghalvor med skagenröra,
bröd mm. 



Till kaffet blev det en sockerchock -  nutellasemifreddo, mums!
Vill du ha receptet så googla på nutellasemifreddo jennys matblogg så hittar du receptet.
En favorit som är räcker till många och kan förberedas dagen innan ;)

a

Tidigare på dagen blev det en tur ner till slottscaféet - stenköket för en lunch.
Räkmackan var riktigt god och dit blir det fler lunchbesök ;)


Idag har jag jobbat i butiken igen och det är förstås alltid lika kul!
Blir lite semesterkänsla där också med alla glada besökare som hälsar på
hos oss. Mycket nytt har kommit hem den här veckan och efter stängning stannade
jag kvar och fyllde på hyllorna :)
Ursnygga "plast"krukorna/vaserna kom hem i 2 stl och blev genast favoriter!

Ikväll njuter vi av en mysig kväll i uterummet. Tidigare ikväll smattrade regnet på
taket och jag tog en liten power nap på en kvart när de regnade, mannen läste en bok
och det var sådär lugnt och fridfullt :) Sen har jag hunnit med att få undan största 
strykberget ever och nu klappar jag mig själv på axeln och känner mig så nöjd ;)

Kaffe i muggen och datorn i knät, nu är ljusen tända och här blir jag nog 
sittandes till mörkret har lagt sig. 

Imorgon bitti får vi ställa klockan, älskade barnbarnet kommer tidigt och ska
tillbringa dagen hos oss. Jag ska visserligen jobba men hinner träffa honom 
både före och efter jobbet, det är  v a r d a g s l y c k a det!

Ha en fortsatt skön kväll, vi ses snart igen!

Kramar från Carina

Inga kommentarer: