onsdag 6 juli 2011

Blommigt och recept



Jag fick sån lust att "blomma" till det litegrann och nu när vi fick påfyllning

av den här vackra serien i butiken så passade jag på.


Urläcker serie i milda rosa och gröna nyanser.








Ljuvlig krackelerad kanna som fylldes med rosenspirea och några andra "spröt" som jag

inte vet namnet på.


Men kannan är jätteläcker att servera ur också. Kanske fylld med läskande rosé?






Mårbackorna fick nya krukor, även de så där fint krackelerade.

Det finns även ett par mindre varianter på krukor i butiken.


Många har frågat om receptet på jordgubbspajen som Linnéa bakade och självklart


delar vi gärna med oss av det. Superlätt och snabbt trollar man ihop den!







Jordgubbspaj

150 g smält smör

1 dl socker

3 dl mjöl

1 tsk bakpulver


Blandas ihop och fördelas i en pajform ( ska ej förgräddas )


Skiva eller dela jordgubbar och lägg uppepå den ogräddade pajdegen.


Blanda sedan ihop :


½ dl socker, 2 tsk vaniljsocker och 2 dl creme fraiche
och bre ut det över pajen.


Skjuts in i ugnen i 175 grader ca 30 min.


Dekorera efter tycke o smak. Linnéa dekorerade med jordgubbar, citronmeliss och

riven vit choklad. ( Tips! Använd potatisskalaren och riv chokladen, då blir den så fin! )


Serveras ljummen eller kall tillsammans med vaniljglass eller vaniljvisp.


Ni känner säkert igen receptet för det är samma recept som till den

klassiska ananaspajen. Funkar även med frysta jordgubbar, ja med vilka bär som helst

egentligen. ( Mosade bananer som fyllning är också jättegott! )



Nu är det dags för mig att greppa målarpenseln igen! Mitt uppe i vår stora

renoveringsyra så har jag dragit igång ett annat projekt. Typiskt mig att inte

kunna göra en sak i taget.


Ha det gott! Vi ses snart igen!


Kramelikram, Carina




3 kommentarer:

Sallys hus sa...

Haha....kan se dig framförmig hur du far runt med penseln från det ena till det andra....;)

Pajen verkar mums...har ätit den varianten med annanas så med jordgubbar kan det ju bara bli bättre...;)
Jättefina krukor o kanna oxå....;)
Kram Katarina

Patricia sa...

Oj oj oj va mumsig den pajen ser ut och låter god på receptet .. måste nog provas .. =)

må så gott!
Kram Patricia

Levindas Värld sa...

Mmm de där krukorna är jättefina, jag har ett gäng såna själv här hemma :-) Kannan har jag dock inte, den var supercharmig den med!