onsdag 17 oktober 2012

Godaste knäcket


Hej hopp i höstrusket! Tror minsann att solen snart tittar fram och det gillas!

De senaste månaderna har Susanna ( dottern ) skämt bort mig och familjen med att baka
ett helt underbart gott knäckebröd till oss. Ja, helt enkelt det godaste jag nånsin smakat och
nu tänkte jag dela med mig med receptet till er.

Nya vispskålar  har kommit hem till oss i butiken, bland annat denna "nya" gammelrosa
som är så fin ( 119:- ).


Emaljskopan är också nyhemkommen, 59:- st

Handduk med recept "farmors drömmar", 55:-




   Knäckebröd ( 1 plåt )

2 dl rågmjöl
1 dl sesamfrön
1 dl solrosfrön
½ dl linfrön
½ tsk salt
½ dl rapsolja/matolja

Sätt ugnen på 150 grader. Rör ihop alla ingredienser i en bunke och häll 2 ½ dl kokande
vatten över och rör om igen.
Lägg ett bakplåtspapper på en plåt och fördela degen tunt över hela pappret.
( OBS! Degen är kladdig och enklast är det att sätta plastpåsar på händerna och trycka
ut den )
När du plattat ut den så tunt du kan så skär du den i rutor med en slickepott.
Strö sedan flingsalt över alla rutor och skjuts in i ugnen ca 60- 75 min.
Ta ut och låt svalna.


Superenkla att göra och sååå goda!


Det är egentligen bara sjäva gräddningen som tar lite tid men då kan man  göra
något annat skoj.


Mmmm, så här tycker jag de är allra godast! Med bara en smörklick...
Borde väl egentligen ha piffat upp dem med sallad och ost eller skinka för att det skulle sett
trevligare ut men nu blev det så här som jag tycker smakar bäst.

Nu är det snart dags att åka ner till min kära butik igen, idag har vi eftermiddagsöppet
14 - 18 och Du är förstås Hjärtligt välkommen!

Ha det gott!

Kramar från Carina





5 kommentarer:

Photo by Maria sa...

Hembakat är ju alltid godast =) Och de ser väldigt smarriga ut..
Och vilken fin mugg du har med..

Kram Mia

Anneli sa...

Har aldrig försökt mig på att baka knäckebröd...............men nu får jag nog ta mig i kragen.
Ditt bröd ser ju såååå gott ut..............måste bli mycket godare än "köpebröd"

Ha en fin dag,
Kram Anneli

Patricia sa...

Håller med, det bröder är otroligt gott, det brukar jag med baka men nu var det ett par månader sen sist.

Ha det så bra!
Kram Patricia

Vit Hortensia sa...

Men åååhhh, jag som aldrig får "tummen ur" för bakning!!...men det där knäcket måste jag i alla fall spara receptet på! Man vet aldrig, en dag kanske jag förvånar mig själv...och min omgivning...med hembakt knäckebröd :-)

Ha en härlig vecka!!
Kram
Birgitta

Anonym sa...

jordan outlet
jordan outlet
fear of god hoodie
jordan 1 high
Travis Scott Jordan
ggdb
curry 6
off-white
bapesta shoes
bape shoes