måndag 11 november 2013

Frossarhelg och stora dukar


Hej alla goa som kikar in här!  Hoppas ni har haft en skön helg!

Jag har haft en alldeles underbar helg fylld med trevliga saker och firande av far.
Fredagskvällen började med god middag hemma hos mor och far, 
i lördags kväll var vi hemma hos svärföräldrarna och åt god mat och söndagskvällen avslutades 
med en härlig familjemiddag här hemma. Alla 4 vuxna barnen med sina flick- och 
pojkvänner samlade runt middagsbordet!  Det är lycka ( vardagslycka en söndag ) det!

Däremellan har jag varit i butiken och träffat alla våra härliga besökare!!!
Sååå glad över att ni kommer och besöker oss och jag slutar aldrig förundras
över hur fantastiska ni är!



Innan jag for till jobbet igår förmiddag så dukades bordet. Härligt nu när vi har 
plats att låta bägge iläggsskivorna vara i hela tiden!


Väl hemma igen sen eftermiddag så tändes ljus i mängder...

Något vi försöker ha i lager i butiken  hela tiden men kanske inte marknadsför så 
mycket är STORA dukar med bra kvalite. Jag har haft min egen STORA duk i många 
år, den har tvättats åtskilliga gånger men är ändå lika fin.




Här har jag precis lagt dit den och jag använder alltid en bordsfilt under duken, 
finns att köpa hos tex Hemtex.  Dels så skyddar den bordet och framförallt så blir 
duken så slät och fin med filten under. Ni vet, ibland stryker och stryker man och ändå ser det
knöligt ut... Med en filt under så kan man liksom "stryka ut duken med händerna på plats",
ungefär som när man tapetserar hihi. 


Duken har en bred spets runtom och ett fint broderat monogram mitt på.

Den största duken mäter 150 x 310 cm och kostar 745:-, den mindre är 150 x 250 cm 
och kostar 595:- 
( finns även 90 x 90 cm á 295:-)

Och den är verkligen värd sitt pris!  En  duk som alltid är snygg på bordet!

Ett bra tips inför den stundande julen kanske?



Till förrätten  igår testade jag något jag aldrig gjort tidigare, men vi kommer 
absolut att göra det flera gånger! 
Varm brietårta,  mmmm himmelskt gott! Eftersom jag har jobbat hela helgen så 
gäller det att hitta på rätter som inte kräver så mycket förarbete och gärna 
sånt som går att förbereda. 

Brietårtan var enkel, jag googlade på recept och det fanns hur många varianter som
helst. Många var dekorerade med valnötter så de uteslöt jag pga allergi och så fick det
bli en "egen" liten blandning.

Jag skar av "locket" på brien och la osten i en ugnsform. Jag delade ca 12 
små Romanticatomater i klyftor, blandade de med en kruka hackad basilika och 
ca ½ kruka hackad persilja och rörde ner ½ dl olivolja i tomathacket ( + salt o peppar ). Hällde det 
över osten och lät det stå i ca 15 min innan jag stoppade in den i ugnen i 200 grader
ca 10 min. Mot slutet ( när det var ca 2 min kvar av tiden ) strödde jag en näve 
solroskärnor över.  Till det serverades varma baguetter och salta kex.

Vi hade det som en liten förrätt men den här är även supergod tillsammans 
med andra smårätter :)

......................

Käre mannen stod för huvudrätten och det blev färsk ugnsbakad lax och 
nötstek med flera goda tillbehör.



Desserten blev också något vi aldrig testat tidigare men som var farligt gott!

Perfekt också eftersom det gick att förbereda och stoppa i frysen kvällen innan. 

Nutellasemifreddo, sagolikt gott! 

Ja, det blev en riktig frossarhelg men så får det vara när far ska firas i 
flera dagar :)

Här har vi haft en kylig morgon men det resulterar i en strålande sol så bäst 
att ge sig ut och tanka lite energi igen. 

Vi ses snart igen!

Kramar från Carina