måndag 21 december 2015


Dan före dan före dan före dopparedagen....

......ja nu är julen nära och jag hoppas ni tar det lugnt och inte stressar.


Här plockar vi fram granen tidigt, jag vill hinna njuta av den f ö r e jul. Dock 
dröjde det ganska länge innan jag klädde den men nu är det gjort. Som vanligt kläs
den i vitt med några guldiga inslag. Här hemma är julen inte alls kopplad till färgen röd.
Istället är det ännu mera vitt, guld och mycket grönt i form av små granar och enar.

Men kanhända att det blir några röda inslag i julens buketter. Det brukar räcka för mig:)


Gröna enar i alla fönster istället för julstjärnor som jag alltid misslyckas med.

Jag kan tycka det är jättemysigt när jag hälsar på hemma hos någon som har det riktigt
juligt rött med tomtar, juldukar osv och jag har testat det flera gånger men jag trivs bäst
hemma i det lugna vita :)


Men hörrni, vilket väder helgen har bjudit på!  Stundtals kändes det som  V Å R istället
för jul. Allrahelst igår när solen sken och det var 13 grader varmt och alldeles ljummet.

Vi har passat på att städa ordentligt i uterummet. Konstigt nog hade det lyckats hamna
en massa konstiga saker där ute efter sommaren som inte alls hörde hemma där...
Men i lördags bubbade vi undan allt  konstigt som inte ska vara där, dammade och dammsög
och fixade till det. Hela dagen tillbringades där ute med köksdörren öppen precis som på 
sommaren ;)


Jag har en jättestor skål ( ca 70 cm i diameter ) som jag fyllde med knoppiga 
hyacinter lagom till första advent och ställde på bordet i uterummet. De har slagit ut lite 
sakta och förra helgen när vi hade minusgrader och riktigt kallt såg de bra frusna och 
hängiga ut men nu har de repat sig igen!  Och jag tror säkert de klarar sig över jul ;)


Här ute är det mestadels batterislingor och batteriljus. Så mysigt att kika
ut och se att det lyser:)


Även bland hyacinterna ligger ett par trådslingor och lyser upp:)


I lördags kväll dukade vi till middag i uterummet. 


Vi satt "ute" hela kvällen. Kaffe och pannacotta blev det lite senare på kvällen.
Infravärme och mängder med ljus gjorde så det var riktigt varmt och skönt.



I de fina Majalyktorna (som finns hos oss i butiken, 399:-/set ) har jag lagt små
trådslingor för att de ska lysa hela tiden. 


Och riktiga stearinljus för värmen och myset :)


Dessa Majalyktor kan även köpas separat men priset blir något bättre som set.
Och jag tycker de är så vackra i grupp. Den större brukar jag ofta använda som vas 
men just nu har alla slingor i sig. 


Fina även med en hyacint i :)


Söndagskvällen avslutades hemma hos Susanna (dottern) , Robin och barnbarnet Loui.
Susanna jobbade till 18 inne på Moderna hem så vi hämtade upp henne och åkte hem till
Robin som bjöd på både middag och gofika.  En härlig avslutning på helgen!!!


Idag och imorgon har vi extraöppet i butiken 12 - 19 och på onsdag har vi öppet 10-14.

Flera fina extraerbjudanden finns att ta del av! Vi hjälper gärna till med "sistaminuten"
klapparna också. Massor med godsaker finns också att välja bland. 


Vi kommer även att ha öppet i mellandagarna, tisdag och onsdag 29 och 30 dec.
Men redan nu kan du handla smått o gott till nyår. Snygga champagneglas med 
silverkant á 99:- st, ishink  145:- mm


Presentpåsar till nyår.


Från och med idag kan du även fynda kvarvarande röda ponschos till HALVA PRISET.
Ord pris är 449:- 

Jag ska sätta fart. Mycket kvar på "to do"listan och idag tänkte jag göra några 
jobbärenden innan jag åker till butiken senare i eftermiddag. Eva hälsar er glatt 
välkomna från kl 12 idag ;)

Ha en toppendag så ses vi imorgon igen!

Kram Carina

1 kommentar:

retrorganic sa...

Ser väldigt mysigt ut