lördag 26 mars 2016


Påskafton och jag hoppas ni njuter av sköna dagar!!!

Här vaknade jag tidigt av solens strålar, helt underbart! Jag är uppe tidigt och 
fixar o donar och försöker sparka igång en värkande kropp som behöver en stund 
på sig att komma igång. Har hunnit med att fixa lite nya blomsterarr till butiken.


Fick fatt på jättefina små näpna penséer när jag var och handlade blommor
och de blir superfina i små muggar, koppar osv.


Idag öppnar vi kl 10 igen och vi hälsar er glatt välkomna till oss och andra 
dagen på Konst och kulturrundan som pågår.  Sååå kul att så många kom och besökte
oss igår och vi hoppas lika många kommer idag!!!

...........................................

Skärtorsdagen gick i förberedelsernas tecken hela långa dagen och det hann bli
sen kväll innan jag kom hem. Då hade vi massor att förbereda hemma inför 
långfredagens påskmiddag med våra nära o kära. Men vi bestämde oss för att ta en lugn
mysig kväll och varva ner och spara "allt" till fredagen istället. Ibland finns ingen annan
utväg utan det är bäst att lyssna på kroppen ;)


Jag visste i förväg att vi inte kommer att ha tid till att laga någon mat så jag hade
handlat hem lite smått o gott. Plockmat i en härlig mix. Lufttorkad skinka, salami,
ost o kex, små goda röror och sallad. Och så färska räkor med aioli. Lite av varje med
andra ord. Och så blev det kallt bubbel till det. En mysig start på påskhelgen!

Jag hade funderat på dessert till långfredagen och ett recept som legat och grott 
uppe i huvudet sedan förra påsken blev ännu mer intressant när det plötsligt dök upp 
i flera matbloggar och instagramkonton och jag tyckte var och varannan tipsade om det.
Kanske ni också har testat?

Det är "ägg surprise", Kinderägg med fyllning.

Jag var bara tvungen att testa och jag fick ihop några stycken men de blev inte 
vackra.


Man skär av toppen på ett Kinderägg, pillrar ur leksaken och fyller sen ägget
med vit chokladmousse. Sen in i kylen. Vid servering gröper man ur ett litet hål
och pytsar i lite lemon curd ( som ska se ut som äggulan ;) . I något recept såg jag
att de hade använt små mandarinklyftor på burk istället för lemon curd:)



Himmelsk goda blev de i alla fall! Vi tog våra till kaffet sent på skärtorsdagen.
Men jag beslöt också att hitta på en enklare dessert till fredagen:)


På långfredagen var jag uppe med tuppen för att förbereda påskmiddag.
Kärt besvär som jag gör med glädje. Grytan puttrade på spisen, jag dukade, kokade ägg,
fixade dessert och gjorde så mycket jag hann. Laxen mm lämnade jag till mannen att fixa. 


Jag förvånade mig själv med att köpa gula blommor till påskdukningen ;)


Påskliljor till Ängvasen från Klong.


Sötaste lilla påskgubben kom på besök till kvällen!

Nu måste jag rusa, vi öppnar redan kl 10 idag igen så jag ska ge mig av. 

Ha en härlig dag och hoppas solen skiner på dig!

Glad påsk från Carina

2 kommentarer:

Vitt hus med svarta knutar sa...

Jag önskar dig en Glad Påsk!
Kram,
Regina

Marianne´s hantverk sa...

Mycket fint visar Du här.Har jag fel eller var Du inte med i Lilla verkstan Hallstahammar.
Glad fortsättning
Marianne