onsdag 20 april 2016


Hej soliga morgon!  

I fredags fick jag fatt på så otroligt stora fina exemplar av Limequats till butiken
och en fick självklart följa med hem. Jag har frågat efter dem och gjort beställningar
i flera veckors tid på dessa inne hos min blomgrossist men de har enbart fått tag på
Kumquats ( nästan likadant citrusträd men med orange frukter ) så jag hade nästan gett upp.
Men så ringde de och sa att nu stod det ett gäng och väntade på mig!

Lycka!

Det är små ätbara  citrusfrukter som påminner om lime. Inte speciellt goda att 
äta rätt upp och ner men jag skivar  dem och använder i kallt bordsvatten.
De går även att använda till marmelad men det har jag inte provat än. 

Men framförallt är trädet så himla vackert och mysigt med lite medelhavskänsla,
eller hur?


Här har jag samlat några frukter i min marockanska skål ( finns också hos oss i butiken )

Nu längtar jag verkligen efter att göra i ordning ännu mera i uterummet och fylla på 
med flera växter.


Lite nya planteringar har det i alla fall blivit vid entrén.

Så mysigt att mötas av lite blomsterglädje när man kommer hem!

Dock är både hortensian och astilben känsliga för kyla så dessa bubbar jag in 
på kvällarna eller täcker dem lite lätt. Egentligen är det endast blommorna som är 
känsliga för kylan så här tidigt och ( alltså inte själva växten) men det är ju blomningen
jag vill ha ;)


Kritvita minipenséer  " Sorbet"  som växer och blommar flitigt i blomlådorna.

Blomlådorna finns också hos oss i butiken.


Idag väntas en ledig dag med massor av fix hemma. Men ni ska veta att jag
har svårt att hålla mig borta från butiken. Likt en magnet så dras jag dit:) Men jag
måste bli bättre på att vara ledig, jag jobbar på det.  Jag har ju helt underbara 
medarbetare som ser till butiken när jag inte är där!  Men att ha eget är också att
ha butiken i huvudet från det att ögonen öppnas på morgonen tills dess jag stänger 
dem på kvällen. Det första jag tänker på när jag vaknar mitt i natten är också 
butiken. 

En annan sak som måste förtydligas. Att driva butik är inte enbart att finnas där 
från öppning - stängning. Det är sååå mycket mer! Varor ska beställas, det ska packas upp,
ändras om,städas, tas rätt på allt emballage och för att inte tala om allt pappersarbete mm.
Men det är även  världens roligaste jobb!!!




Tänk att det här är tionde året med Slottsboden!  Oj, vad tiden rusar på!

Från början en liten butik med ett litet sortiment som jag skötte på egen hand
med hjälp av familjen som ryckte in då och då med öppettider främst på sommaren,
litegrann på hösten och en lååååång vintervila.....

.....till idag när vi är ett glatt team med öppettider året runt och butiken har växt till att bli större.
 Ja inte till ytan men vi har ett riktigt stort och brett sortiment med många fina leverantörer inom både inredning,textil,smycken, godsaker och barnkammare, samt mycket annat.  Webshop under uppbyggnad och den öppnar inom kort. Mycket skoj har hänt och mycket på gång.

Glad och ödmjuk känner jag mig inför alla våra fina kunder som besöker oss och utan er vore vi ingenting!  Och vi stannar inte upp och känner oss nöjda utan vi jobbar på för att hela 
tiden hitta nya utmaningar och för att ni ska fortsätta tycka om oss:)

Nu väntar en solskenspromenad med en glad liten hund!

Ha en fin lill-lördag och ni vet väl att vi har öppet 12 - 18 idag;)

Kramar från Carina



1 kommentar:

Vit Hortensia sa...

Du är beundransvärd Carina som med outsinlig energi jobbar på att bygga vidare på något du tycker så mycket om att göra!!!
Jag vet ju verkligen att det inte alltid är en dans på rosor att ha eget företag, men vet ju också att det ger så mycket glädje när allt rullar på och blir precis så där som man vill ha det.
En fin dag önskar jag dig!
Soliga kramar
Birgitta