torsdag 15 september 2016

Bild från butiken.

Oj, vilken vecka! Från semestermood till full fart direkt. I butiken trillar det
in flera leveranser varje dag och vi har fullt upp med att packa upp, ändra
om och göra plats för allt snyggt!  Sååå himla kul och ni må tro att det fylls på
med mycket fint! 

En vända till blomgrossisten har jag också hunnit med och en hel del blomster
fick följa med hem till butiken. Bland annat fick vi äntligen tag på elefantöra -
som blivit en av årets "trend"blommor och stundtals varit omöjlig att hitta i butiker.



I början på sommaren fick jag fatt på en enda som jag har hemma i köket.
Lättskött grön växt och den får ganska snabbt små skott i jorden som kan få
växa till sig ett tag, sen är det bara att pilla bort dem och plantera om i nya 
krukor och vips har du nya små växter till dig själv eller varför inte glädja 
en vän?

Just nu hittar du dem hos oss i butiken :)


Våra blomlådor utanför butiken sprider också mycket blomsterglädje!
Blommar så glatt just nu och hit är det en utmaning att hitta något som 
blommar fint. Fönstret ligger åt norr och vi har aldrig sol som skiner på 
fönstrena och blommorna. Tidigt på våren planteras alltid små täta minipenséer
av en speciell sort som trivs och brukar växa sig rejält stora. Dessa brukar vara 
fina till midsommar och däromkring. Det är sen det svåra börjar.... att hitta något
som vill blomma utan sol... I år blev det en ny kombo på vinst och förlust;)
Plättar i luften är alltid toppen att ha utomhus och de brukar klara sig långt in 
på hösten/vintern. Allra helst när de sitter mot en husvägg och de växer sig 
frodigt gröna. Sen blev det vita lite av en slump. Det fanns fina vita karpaterklockor
(tror jag de heter? ) som krukväxt och eftersom de även är perenner så 
testade jag att peta ner dem i lådorna och himmel vad de har blommat! 
Snart är det dags att byta ut dem mot ljung och då kanske jag provar att gräva ner
dem i rabatten hemma? Få se om de klarar vintern.


Sommarvärmen i september fortsätter och jag älskar det! Stort HJÄRTA på det!
Sååå härligt att fortfarande kunna använda linnen och sommarklänningar! Även om 
jag vet att hösten lurar bakom knuten så njuter jag till fullo av värmen vi har 
just nu! Men hemma börjar jag ändå plocka bort halvtråkiga sommarblommor och
byta ut dem mot lite mera höstkänslor. Grejar och fixar i uterummet som fortfarande
används flitigt varje dag och kväll. Mörkret kommer ganska fort på kvällarna
och det är mysigt att tända mängder med ljus där ute.


Känns som härliga bonusdagar/kvällar med sommarvärme!

Nu ska jag sätta fart, snart kommer barnbarnet hit över dagen. Stort
HJÄRTA på det också!  Jag ska försöka fota lite av alla nyheter som kommit
denna vecka idag. Vi har bland annat packat upp mängder med batteriljus och slingor
i olika storlekar. Höstens nyheter från Greengate har kommit och igår packades 
höstnyheter från Bud to rose upp! Galet mycket snyggt! Plus mängder med annat som 
också kommit och en hel del står fortfarande på lagret och väntar...
Julafton varje dag!

Ha det bäst och kom gärna och hälsa på oss i butiken!
Här hittar du våra öppettider.

Kramar från Carina

Inga kommentarer: