fredag 9 december 2016


F R E D A G   och i butiken bjuder vi på en ny advents/juldukning. Hoppas ni hittar
lite inspiration :)

En stor enfärgad röd duk över hela bordet. Den här har ni sett i linnebeige i första
adventsdukningen och vi har den även i vitt ( samt löpare och gardinlängder i samma serie ).
En sån där härlig duk med "linne"look men tillverkad i lättskött polyester. Med den där rätta
mjuka "skrynklingen" ! Toppenpris på den stora duken, endast 199:-



 2 st gråvita löpare med röd rand från Nyblom & Kollén tvärs över bordet.
Så vackert mönster i dem och de kommer verkligen till sin rätt på den röda duken. 



Vi har dukat med Sthåls vackra keramik. Så kul att kunna mixa och blanda färger!



Och ser ni ljusstaken?  

Jag hoppade jämnfota av glädje när vi fick hem dem! Ååååh, så länge jag letat efter
något i den här stilen!  En riktigt låååång ljusstake som kan stå mitt på bordet och att den dessutom
har ett "djup" så den går att  dekorera och pynta efter tycke och smak är precis det jag gillar!
Ca 80 cm lång och 6 st ljus skapar stämning. Handsmidd i rå metall vilket gör att den med tiden
får en härlig patina. 




Går att variera i all oändlighet!

Jag fyllde upp den med kuddmossa och petade ner små knubbiga hyacinter här och
var ( lätta att byta ut allteftersom ). Jag gillar det allra bäst när det är asymmetriskt,
så hyacinterna placerades ut lite oregelbundet. Jag petade ner några små "vad de nu heter", typ fetbladssuckulenter, dekorerade med kvistar av lärk, murgröna....



..... och ett par domherrar :)  Allra sist strödde jag lite dekorsnö över mossan. 



499:- kostar ljusstaken och sen är det bara att använda fantasin och pynta den efter
tycke och smak!



Sthåls vackra pastatallrik/skål passar även jättebra som en mindre salladskål.
Vi har flera varianter på salladsbestick och dessa i trä från Nicolas Vahé är en av 
favoriterna :)



Julens goda drycker och godsaker hittar ni också hos oss i butiken!

Vi fyller på med nytt hela tiden! Nya varor anländer varje vecka och vi packar 
upp/ ändrar om hela tiden. Allt för att ni ska mötas av en "ny" spännande butik 
varje gång ni hälsar på. Nu har vi öppet ALLA dagar fram till jul och ni är hjärtligt välkomna 
till oss och kika runt. Hos oss kan ni strosa runt i lugn och ro i en stressfri miljö och vi 
hjälper gärna till med idéer och förslag och självklart gör vi gärna fina presentinslagningar
om ni vill!
Vill även uppmärksamma er på att vi har öppet året runt ( utan vintervila)!

Vi har alltså öppet även i mellandagarna och på nyårsafton!



"Recept på julmys"  - sötaste muggen/krukan á 49:- 

Ha nu en toppenfredag och en mysig aventshelg!  Glöm inte bort att stanna upp 
en stund och ta det lugnt. Försök strunta i julstressen och njut istället av allt det mysiga. 

Jag har för länge sedan bestämt mig att inte stressa upp mig över sånt jag inte hinner.
Istället koncentrerar jag mig på det  JAG tycker känns viktigt. Det behöver inte storstädas
i varenda liten vrå bara för att det är jul. Den där vanliga veckostädningen duger gott och väl.

Baka tycker jag är jätteroligt men jag gör det OM  jag får lust, inte för att det "måste" 
finnas saffransbullar eller pepparkakor till jul.  



Julklappar stressar mig inte alls -  det är ju bara roligt att shoppa :)

Och fredag idag betyder förstås lite extra mys till kvällen! Vad hittar ni på?

Jag tror jag ska köpa med mig färska räkor och några goda ostar när jag åker hemåt
ikväll:) En flaska vitt åker in på kylning så är fredagsmyset fixat :)

Och så blir det förstås glögg!  Såg ni också på Ernst igår? Han gjorde så många 
läckra tilltugg till glöggen som jag blir sugen att testa! Och sen såg jag att han hade 
det stora fatet från Sthål till skinkan :) Sååå snyggt!

Nu börjar det ljusna ute så jag och hundarna ska ge oss ut på promenad.

Kram på er allihopa!


1 kommentar:

Vit Hortensia sa...

Jag tog en promenad i veckan med Slottsboden som mål och såg då den där stora ljusstaken stå på högkant vid bordet. Den är sååååå häftig!!....och att få dekorera den på det där sättet är ju bara ååååhhhh :)
En fin helg önskar jag er!
Kram Birgitta