måndag 9 februari 2009

Vitt ute, vitt inne...




Ja, nu har vi fått mängder med snö. Idag ser ut att bli en härlig vinterdag, dryga 10 minusgrader och sol!

Hallen är så gott som klar, igår fick jag äntligen börja piffa och puffa litegrann men än är det tomt på väggarna. Jag ska låta det vara så ett tag tills det rätta dyker upp.



Håll i er nu för här kommer en före bild.





Jag har redan glömt hur mörkt och dystert det var i trappen. Grönlaserad panel... och massor med furu! Och här skymtar ni den hemska trappen, den har vi inte gjort något åt än... Men den står på tur nu!



Vitt och fräscht! Tänk, vilken skillnad lite vit färg kan göra! På bilden saknas fortfarande trappräcket.




Förebild
Här är vi i hallen, halvpanel på väggen och tapet. Det är 5 år sen vi satte upp panelen och tapetserade och den gången var det bården på tapeten som avgjorde färgen på panelen.






Här är en närbild på bården för den syns inte på den förra bilden.






Och så här ser det ut nu!


Här skymtar man även tapeten som jag skrev om, ni är många som har hört av er både via bloggen och mail och frågat om den.




Så här ser tapeten ut när den limmas på väggen, transparent med ett litet upphöjt mönster. Sen målar man i valfri färg uppepå och här blev det förstås vitt.



Lite svårt att fånga på bild, men här har vi målat tapeten. Det blir ett litet diskret medaljongmönster, känns lite gammeldags och jag stortrivs!





En liten bit vägg, till vänster skymtar vardagsrummet och till höger sovrumsdörren. Alla dörrar och även taket ( pärlspont ) var vitlaserade tidigare. Och ni ser alla kvistar överallt! Prickigt var bara förnamnet!






Och nu är det äntligen vitt, även alla dörrar och taket.


Nu känns det så skönt när man kommer in i hallen. Tidigare kändes det nästan som jag fick taket i huvudet när jag klev in, men vit färg gör underverk. Nu känns det ljust och luftigt.


Jag ska inte trötta ut er med mera hallbilder idag. Kommer säkert mer från resten av hallen en annan dag. Jag har även klickat hem ett fint väggord härifrån


När väggfärgen har torkat i 3 veckor kommer det på plats, visar sen.



Avslutar med en söt ute-bild. Lyktan som jag tände igår kväll har fått en gullig mössa av allt snöande.

Ha nu en fin vecka allihopa! Vi ses snart igen!

Kramar från

Carina

19 kommentarer:

Lallis - liv och leverne sa...

MEN så fint det blev:) Och vilka härliga bilder.
Ha en riktigt fin dag idag.
Kram Lallis

Eddan sa...

Vad fint. Vilken skillnad det gör med vit färg.

Min syster sade, första gången hon kom in i vår hall efter att vi hade målat om, att hallen kändes mycket bredare :-)!

Må så gott!

Kram från Anette

Hos Syster Olga sa...

Titta så fint det blir när man målar allt vitt...haha
Så kul med före och efter bilder,men skulle jag visa våra före bilder så skulle folk dööö..men jag kanske ska ta och lägga ut bilder hur det såg ut när vi köpte det...urk! haha
Ja visst har vi härligt väder idag,vet inte riktigt vad man ska hitta på att göra,har ingen att leka med...alla jobbar,det är tråkigt...kanske ska ut å gå en sväng...saknar din butik,kunde ha kommit till dig å kikat lite i solskenet..hihi

sköt om dig ! Ses imorn kanske på loppis....

Hemmalycka sa...

Oj vilken skillnad. Det har blivit jättefint :)
Kram Åsa

LantlivsAnette sa...

Ojj..ojj..ojj vilket jobb ni har gjort, målat allt detta !! Vilken skillnad det blev !! Himmel vad vackert, vitt och lantligt...nu kan du sitta ner och pusta ut och bara titta på hur fint du har det !!
Spännande sen att få se väggordet...
Kraam Anette

Nettan sa...

Jisses....så snyggt, vilken förändring !
Nu bara, MÅSTE jag måla panelen & dörrar i min hall ;0)

Kram Nettan

FåFängans Hem sa...

Hejsan!

jag älskar för o efterbilder så du tröttar nog inte ut ngn =)

Jättefint blev det! vilken skillnad!!

kram kram jag länkar till dig på min sida;)

Liten Bod sa...

Vilket jättejobb, men så fint det blev! Tapeten var verkligen diskret och fin. Jag förstår att det är kul att piffa där nu! Kram, Tina

Vero sa...

Vi skal också fixa vår trapp vit. Och våran är ÄNNU mörkare. Det kommer nog bli skillnad, men först skall övervåningen göras klar.

Hälsningar från ett soligt östhammar

Vita små hjärtan sa...

Ja varsågod! Men du har ju en fantastisk blogg! Å kolla de nya bilderna, blev ju såååå fint!!! Kram

ängeln i vitt sa...

Himmel vilket lyft alltså. Tapeten är kalasfin både med och utan färg. Man fattar knappt att det kan bli sån skillnad med lite färg och så ljust sen. Ni har gjort ett superbra jobb. Sen så älskar jag din soffa så himla mycket oxå.

Kramiz Carina

vardagsvitt sa...

Hallå Carina!
VILKEN skillnad!! Jätte snyggt.
Furu i all ära men tacka vet jag möjligheternas färg VITT!!
Allt passar och man kan kombinera vad man vill och ändra stilen på rummet!!
Mycket tjusigt.
Kram Marith

Sjabbig men chic sa...

Men jösses Carina! Gud vad fint det blev! Du måste verkligen vara helnöjd.

Kram Lisa

Marie sa...

Så vackert, ljust och fint. Skulle gärna göra något med vår hall,men just nu är det vårt nya utbygg som får ta tid och uppmärksamhet.

Mamma C sa...

Blev jättefint, kul med före och efter bilder.
Kram Mamma C

Min Skattkammare sa...

Åhhhh, vad fint det blev!
* skuttar upp och ner * ;o)
Men vilket jobb, nu måste det väl kännas underbart!?
Ja, det där var verkligen roligt och fint att se!
Njut nu i allt det vackra!
Kramar Kicki

LantlivsAnette sa...

Gomorron Carina !
Du, jag har ju målat på en slags ojämn tapet i gästtoan, och det gick att sätta fast siffrorna där..
Prova försiktigt med första bokstaven och kolla hur det verkar fästa, vi testade i butiken på ohyvlat trä, men det gick absolut inte, så vi satte fast det på den målade släta väggen istället, så det går att testa lite försiktigt..
Ha nu en toppendag
Kraam Anette
P.s Hur har du öppet i din butik nu under vintern ?

Vit Spets sa...

Godmorgon Carina!
Vilken magisk förvandling måste jag säga - hur fint som helst ;)
Gillade tapeten oxå...
Skall bli spännande att se vilket väggord Du klickat hem!

Önskar Dig en härlig dag
Kramis
//Siv

Vita hjärtan sa...

Otroligt fint det blev!!! Vilken skillnad......

Kram Annemari