onsdag 23 juli 2008



Dagstur och trevligt besök!







Nu är äntligen solen och värmen tillbaka igen!



Så skönt att vakna av solens strålar och sätta sig ute med dagens första mugg kaffe!


Här om dagen var kära mannen och jag ute på en liten dagstur, vi åkte lite planlöst och tog små avstickare in på småvägar när vi såg loppis eller antik-skyltar. Vi stannade till hos Elsa Andersson i Norberg och tog morgonkaffe och smörgås. Vilket mysigt ställe!



Gamla möbler och gammeldags inredning.



Väl värt ett besök!


I Falun strosade vi också omkring och kikade runt i flera mysiga affärer, men tyvärr var ju Gruvgatan 13 stängt på måndagar så dit får jag åka en annan gång.

Ett besök i Falu gruva blev det, och då passade vi på att besöka Bagarstugan som

Guldkant på Livet skriver om i sin högerspalt.






Ett jättemysigt ställe med massor av goda bakverk!





Jag mumsade i mig en smaskig cheesecakevariant med banan, choklad och märäng. Och titta vilken fin kopp och assiett!


Färden gick vidare till Rättvik och där kikade jag förstås in i den underbara butiken Furutorp.


Oj, så mycket fint det fanns där! Jag gick runt länge och bara njöt av allt fint. Hade siktat in mig på en trä ängel som hon visar på sin sida men tyvärr hade den inte kommit in än. Men där fanns mycket annat fint!


Det blev en mysig semesterdag, vi var hemma sent på kvällen, och jag är full av inspiration!


Vad jag handlade ska jag visa en annan dag, det blev bara lite småsaker.


Igår jobbade jag och då fick jag trevligt besök! Elisabeth ( Dubbelörnen) med bloggen Lantluft och Katarina från Lilla Ugglebo sammanstrålade hos mig. Som tur var så hade de talat om i förväg att de skulle komma, så jag bad Susanna jobba extra ett par timmar igår så jag hade tid att fika tillsammans med dem!


Tänk vad många trevliga människor man träffar via bloggen! Elisabeth har jag hunnit träffa några gånger redan och hon är så himla rar och gullig! Katarina var också lika rar och go!


Jag fick fina presenter också, trots att jag inte fyller år.





Den här söta ljuslyktan fick jag av Katarina! Med krona och allt!


Tack igen snälla du!
Den lös hela kvällen hemma hos oss igår.






Elisabeth hade med sig egenodlade squash! Så gott! TACK!!!
Vi grillade igår kväll och då testade jag att göra som du sa , Elisabeth!


Jag skar dem på längden, ca ½ cm tjocka skivor, penslade med olivolja och kryddade med italiensk salladskrydda och grillade dem, sen på med lite flingsalt. Mums!!!


Innan jag fick dem av Elisabeth så frågade hon mig om jag odlade?

Hm, jag var tvungen att tänka efter... visserligen har jag ett växthus... och jag har 2 drivbänkar... men nej, jag kan inte säga att jag odlar hur gärna jag än vill. Vi har planterat några gurkplantor som inte tar sig, tomaterna växer och igår kunde vi skörda några stycken.




Men än är det inga mängder...


Vi har en stor vindruvsstock som gärna tar över hela växthuset. Massor av vindruvor ger den men tyvärr brukar de aldrig hinna mogna!





Drivbänkarna gjorde kära mannen i ordning åt mig tidigt i våras. Meningen var att jag skulle plantera lite sallad, rädisor och kanske nå annat gott...


Jag har handlat hem fröpåsarna långt innan drivbänkarna var klara men än har de inte kommit i jorden...


Men visst kan man väl så sallad hela sommaren? Jag kanske kan peta ner fröna idag när jag är ledig. Jag har i alla fall rensat bort ogräset från jorden några gånger.


Nu ska jag gå ut i solen och njuta en stund, frukosten väntar.


Ha en härlig dag och hoppas solen skiner på er alla!


Massor med kramar


från Carina

15 kommentarer:

Lilla huset på prärien sa...

Det låter fantastiskt i mina öron, att bara kunna ge sig av planlöst och stanna lite där man känner för det. Det verkar så bekymmerslöst :) Inte lika lätt med tre barn i bilen...

Kram Jenny

Vit Spets sa...

Jepp! Din väska är det på bild, den är så fiiiiin, har fått många goa mail ang höstväskan som de kallar den för *fniss* måste faktiskt sy åt mig själv snart, vill ju oxå ha!
Längtar till mina koppar kommer...
Kramis
//Siv

Sara sa...

Vad mysigt att åka runt lite och träffa bloggvänner.
Kram Sara

Frida sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Frida sa...

Hej Carina!
Det låter som en mysig dag, vi får hoppas att det fina vädret är här för att stanna. Cheesecaken ser jättegod ut!
Lycka till med kransen!
Kram frida

Mamma C sa...

Vilken härlig dag ni har haft. Vinrankan i vårt växthus tar oxå över allt där inne.
Kram mamma c

Butik Drängstugan sa...

Vilken härligt inspirerande blogg och bra tips på utflyktmål.

Sommarhälsningar
Butik Drängstugan

Anonym sa...

hej tjejen! va kul med lite besök, låter som ni hade trevligt! ska prova receptet på squaschen (stavning?) det lät gott!

är också sugen att besöka gruvgatan, men kanske det blir av nu :) imorgon är det nämligen semester!

stor kram sara

ängeln i vitt sa...

Visst är det härligt att bara få ratta dit näsan pekar :-) Jag har hört talas om Elsa Andersson och att det ska vara jättemysigt och jättegott där. Ser att du har fått tag på en likadan skärbräda som jag har. Nu är ett par bilder från dig insatta i min högerspalt...snyggt..

Kram Carina

Vit Spets sa...

Jag var till bussgods idag - hämtade paketet! Tänka sig så LYCKLIG jag är!!!! Men du megakoppen var gigantisk - jag känner mig verkligen som Nils Karlsson Pyssling *fniss* maila mig kontonr
Puss & Kram!!!!
//Siv

Vit Spets sa...

Nämen Tackar så snällt, du såg jag den lilla presenten, jag är ÖVERLYCKLIG!!!
Kramis igen
//Siv

Sallys hus sa...

Hallå där i värmen!!!
Mumsigt värre var det med zukinin...vi grillade den också på kvällen....:)
Ja vist är det kul med alla nya likasinnade människor man träffar.

Jag kommer gärna tillbaks till dig framöver....:)
Vilka härliga bilder det var från er mysdag...
Skulle vilja åka iväg sådär med min man också....

Kram kram

Elzie sa...

Jo, nog kan du så sallad hela sommaren om du vill. Jag sådde och fick jättefin sallad - det tyckte mördarsniglarna också!!! Så salladen åkte upp kvickt som bara den. Nu ska jag fundera ut ett ställe att så salladen på där de äckliga krypen inte kommer åt.
Hoppas ni får en trevlig helg.
KRam Elzie

Helena Sjögren sa...

Trevligt med en liten utflykt så där ... Ser att du haft fin besök från Örebro trakten också, hon är fenomenal Katarina på att göra små fina påsar till ljuslyktor å kuddar .
Ha det gott i värmen kram Helena

Gårdsromantik sa...

Sådana där planlösa utflykter är härliga!

Jag har också förmåga att planera så mycket - nåja det hinns säker med lite salladssådd i det härliga sommarvädret.

Kram Maud