tisdag 18 december 2012

Nu har vi jul...


Granen står så grön och grann i stugan... tralla la la la la

Igår kväll kom granen på plats och tänk vilken stämning det blir när ljusen tänds,
så himla mysigt!

Vi har haft plastgran i alla år, ända sen jag flyttade hemifrån och ihop med käre mannen.
De har visserligen bytits ut med jämna mellanrum under dessa 28 år och nu var det dags igen.

Men nu fick det bli en alldeles riktig gran!
Vi for iväg i förra veckan och inhandlade gran, det blev en ädelgran förpackad i ett nät,
 julgransfot och så en STOR korg att gömma foten i. Käre mannen skakade på huvudet
men han är van med mina idéer...
Det blev en stor brun pilkorg, typ lövkorg som har målats i flera varv med vitt.



Änglavingarna har hängt med i många år och de vill jag inte vara utan.


Käraste julgranskulan är från min mormor och är ett måste i granen.
Den är öppningsbar och det står Motala choklad på den och mormor har berättat
att hon alltid fick en liten chokladbit i den på julafton.


Julgransbelysningen är riktigt gammal och jag är så glad att den fortfarande fungerar.
Den kommer från min farmor och farfar och vi har använt den i granen varje jul sen vi fick den.
Gissar att det är en av de första elektriska som kom ut på marknaden?


Stjärnan är också gammal och kommer från min mormor och morfar.


I övrigt så är det vita kulor, silverfärgade stjärnor och hjärtan samt vita "snöflingor"
som samsas på grenarna.

Jag har haft en liten tanke om att göra  kristyrpynt till granen, fina änglabokmärken är
inhandlade och ligger och väntar men jag inser att det nog inte blir detta år...
Men nästa år, ja då ska jag vara ute i god tid, hihi.

Nej, det är bäst att inse att man inte hinner allt och julen kommer som sagt ändå.
Och igår morse skrev jag att jag skulle baka och kanske göra julgodis, men det bidde
inget av det... Det blev kvalitetstid istället  på förmiddagen tillsammans med döttrarna som också
var lediga. Sen blev det en liten shoppingtur med käre mor och när jag kom hem och skulle göra
lite nytta fick jag besök av ena sonen och självklart slog jag mig gärna ner i soffan en stund och mös med kaffe och en pratstund. Och jag kände mig så nöjd och glad med dagen och det är väl
huvudsaken?

Nu ska jag slå mig ner i fåtöljen med ännu en kopp kaffe och njuta av granen
innan jag tar itu med denna dag.

Ha det gott!

Kramar från Carina




 







1 kommentar:

LantlivsAnette sa...

Sååå fin gran !! Och vad roligt med pynt i granen som har en historia !!
Kraaam Anette