tisdag 31 januari 2017


Sista dagen i januari -  och imorgon gå vi in i sista vintermånaden :) Ååååh, nu börjar det
kännas att vi går åt rätt håll. För mig är januari och februari transportsträckor som jag behöver
ta mig igenom för att upptäcka ljuset och när det går så här snabbt - ja, då är vi snart där :)

Helgen blev toppen med en härlig blandning av umgänge med nära och kära, en hel del
saker gjorda som legat på "vänt" och mängder med mys och vila. 



Fredagskvällen bjöd på spontanbesök och vi trollade snabbt ihop den klassiska
fredagspizzan :)  Enkelt och gott! 



Dessert är alltid gott och banoffee-paj är snabbt och lätt att göra utan någon
längre förberedelse :) allra helst nu när det finns karamelliserad mjölk att köpa.
Minns när vi gjorde detta när barnen var små och köpte kondenserad mjölk, då skulle 
hela konservburken koka lätt i 3 timmar innan kolasåsen var klar :)

Den är inte så vacker på bild men det går förstås att variera :) Den här gången blev garneringen
lite av det som fanns hemma. Istället för hackad dajm uppepå blev det Twix och så lite 
blåbär :)
Så här gör jag: Ca 15 digestivekex mosas/mixas och blandas med 100 g smält smör.
Tryck ut i botten på en pajform och låt stå i kylen minst 20 min. Bred sen  ut en burk karamelliserad
 mjölk ( OBS! EJ kondenserad ) över hela botten och lägg 2-3 skivade bananer uppepå.
Vispa 3 dl grädde fluffig och bred ut uppepå . Garnera med en hackad dubbeldajm (eller Twix ) 
och sen är det bara att njuta. Väldigt gott och en riktig sockerchock de Luxe :)



Jag älskar helgmorgnar i lugnets tecken. Sova tills jag vaknar, promenad och 
sitta i lugn och ro och äta frukost och prata :) Inte alltid det finns tid till det men 
när det gör det så uppskattas det verkligen ;)


Lördagen ägnades åt lite småfix som behövde göras och Linnéa (dottern) och jag hann
med en tur till Eskilstuna och förenade jobb med nöje ;)

Väl hemma igen så slog jag igång ångbastun. Vi har haft vår i många år nu och emellanåt
används den flitigt. Allra helst den här tiden på året!

Vi öppnade en flaska bubbel från Carolina Gynning med smak av smultron - 
riktig sommarkänsla!



Väldigt läskande och god och gott att ta med in i badrummet när det är dags för hemmaSPA.


Helt underbart är det att sitta i värmen en stund, sååå skönt för ömma leder och
väldigt avkopplande. Fina badrocken från Beach House fick jag av sonhustrun Mirelle 
i julklapp och den används flitigt. 


Sen åkte nya mysdressen på och under tiden jag drack ett glas bubbel så 
grejade T i köket.



Och efter en stund bjöds det på middag  på tu man hand med myspysdressen på :)
Supermysig lördagskväll:)

I söndags var det kalas för svärmor och vi samlades hemma hos henne allihopa :)

Det bjöds på smarriga smörgåstårtor som inte kom med på bild och sen massor med gott
till kaffet!



Januari bjuder på många kalas och förra söndagen grattade vi Susanna (dottern) som 
fyllde år under mässdagarna.


Grattis Susanna 26 år!!!  

Nu blir det full fart resten av dagen. Mängder med fint har kommit till butiken och 
väntar på att packas upp :)  Jag ska iväg och få naglarna fixade nu på förmiddagen och 
sen ska jag umgås med barnbarnet resten av dagen. Han har varit  förkyld men är på bättringsvägen
så idag får han hälsa på hos mormor när mamma jobbar i butiken :) Ska bli sååå kul att få
fylla dagen med barnbarnsmys! 

En toppendag önskas till er alla!

Kram kram från Carina

Inga kommentarer: