tisdag 30 juni 2015


Har ni sett så vackra spaljéer som hittat till oss i butiken?

Blir ett fint blickfång i trädgården och de får en vacker rostig patina av att stå utomhus. 

Jag har så många idéer med dessa men just nu har jag bara tryckt ner en i gräset
så får vi se sedan vad jag hittar på. En liten rabatt framför kanske? Är det här mina 
stockrosor ska planteras i framtiden? 

Äntligen verkar det som vi har riktig sommarvärme på gång och ( hör och häpna )
, jag har till och med lagt undan raggsockorna ;) Igår kväll var det helt underbart ute,
jag grejade och fixade och när jag tittade på klockan och tyckte det var dags för 
kvällskaffe, ja då var klockan redan 22!  Flera såna kvällar önskas!


Det växer och frodas nu :)


I förra veckan köpte jag mig en stor och härligt blommande basilika på stam
och den har stått där i flera dagar och bara väntat....


Men nu så är den omplanterad i en stor korg tillsammans med blå snöflinga.
En stor rosmarin på stam blev också planterad och just nu funderar jag på om jag ska 
täcka  jorden med vita stenar eller plantera andra kryddväxter runt om? Små 
världsliga problem att ta itu med ;)

I bakgrunden syns min flamingo på stam med vita tobaksplantor nertill och petunia.
Den har stått vid entrén och hälsat välkommen men fick flytta hit igår.
"Utredning" är lika roligt som inredning :)



Vi har så fina flaskor i butiken så det är oundvikligt att bli sugen på att göra saft.
Rabarbersaft är läskande och gott i sommarvärmen och busenkelt att göra så det 
passar mig bra. Och det blir en så vacker present att ge bort!
Flaskan med "spets" kommer från Greengate och kostar 95:- ( fin även att servera
vatten i ), flaskan med prickar och texten " hemgjord saft " kostar 65:- 

Jag brukar göra Leilas recept på rabarbersaft, googla på det så hittar ni receptet.

Spegelbrickan och glasvaserna hittar ni också i butiken ;)


Och vill ni baka goda kakor till kaffet så tipsar jag om dessa som jag provade
att göra härom kvällen.  Men handla hem 
lite extra ingredienser så ni kan göra en extra sats för den första tar fort slut:)

Daimsnittar , receptet kommer från Jennys matblogg och jag har kopierat receptet 
rakt av från hennes sida och delar med mig till er.



Lycka till!


Och redan sista dagen på denna månad... Från och med imorgon går vi in i 
högsommarmånaden juli och i butiken förlänger vi öppettiderna från imorgon till 17 under
hela månaden.

Nu ska jag sätta fart, köket ska få sig en genomgång men först ska kylen tömmas,
rengöras och spritas ;) Tar emot litegrann att börja men sååå skönt när det är klart!
Sen ska jag umgås med barnbarnet resten av dagen så jag har något riktigt skoj att 
se fram emot ;)

Ha en bra dag! Det tänker jag ha ;)

Kramar från Carina