onsdag 21 september 2011

24 år



Hej på er alla goa! Idag tänkte jag dela med mig av ett gott recept på en riktigt

smarrig chokladkaka.



I måndags firade vi vår 24:e bröllopsdag i all enkelhet,

lite extra gott att äta till kvällen blev det och så förstås någonting gott till fikat.


De vackra sammetsrosorna överraskade käre mannen med!







Receptet hittade jag i mina gömmor och det var enkelt och supergott!


Päronkaka med mintchoklad


50 g margarin

1 dl kakao

1 dl mjölk

3 ägg

2 dl strösocker

3 dl vetemjöl

1½ tsk bakpulver

1 msk vaniljsocker

1 burk konserverade päron, 420 g, varav 23o g päron

12 after eight-plattor


Smält margarin i en kastrull tills med kakao o mjölk. Låt svalna.

Vispa ägg o socker vitt o pösigt. Blanda mjöl, bakpulver o vaniljsocker.

Tillsätt kakao- och mjölblandningen till äggsmeten.

Blanda o häll upp smeten i en smord o bröad form, ca 21 cm i diameter.

Dela de avrunna päronen en gång och lägg i ett cirkelformat mönster uppe på smeten.

Grädda kakan i nedre delen av ugnen i 175 grader ca 45 min.

Ta ut kakan, låt svalna något. Lägg på mintplattorna, låt de ligga någon minut så de börjar smälta. Bred sedan med en kniv så chokladen ligger jämnt över kakan.

Servera ev med vispad grädde.


Lycka till!







Och redan onsdag idag och helgen närmar sig med stormsteg! Men jag har precis haft

min helg... nu i september är jag ledig måndagar och tisdagar och då blir ju det

"min" lördag och söndag!

Jag håller på och grejar och donar för fullt, gör lite höstfint i butiken och mellan

varven så går målarpenseln varm. Mängder med godsaker från en ny leverantör

( ny hos oss ) kom hem igår och ska packas upp på hyllorna idag.


Ha nu en riktigt fin höstdag!


Kramar från Carina






3 kommentarer:

rosenälvorna sa...

Stort grattis till era 24 år som herr och fru! Christina

Päivi sa...

den kakan ska jag absolut testa i helgen. Jag tror den passar perfekt till en gravid 40 åring :)

Sallys hus sa...

Ojoj....GRATTIS!
24 år är en lång tid! Nästa år får ni fira med ännu mer smaskens än den där kakan....;)
Mums...tog en liten bit..;)
kram Katarina