måndag 17 september 2012

Blommor


Underbar helg med sol och värme är nu över och idag myser jag med tända ljus på
bordet igen. Allt har förstås sin tjusning.

Helgen har tillbringats ute i trädgården och i uterummet förstås. En bukett gladiolius
lyser upp bordet.


Det blommar fortfarande så glatt där ute så jag har inte hjärta att plocka undan
blommorna än.


De vita mårbackorna köpte jag i april när vi besökte Ulriksdals slottsträdgård och
de har varit fulla med blommor hela sommaren.


Jag är urdålig på att övervintra blommor men ska göra ett försök igen.


Hortensia är också en tacksam blomma i uterummet. Den här köpte jag tidigt i våras,
då var blommorna vita men sen övergår de i lime och den är fortfarande lika vacker!
Jag brukar knipsa av blommorna på hösten och torka dem, kanske dags att göra det nu?



Fler hortensior... Den till vänster har hängt med hela sommaren och  från början
hade den likadan rosa färg som den högra som är ganska nyinköpt.

...............

Nu önskar jag er en härlig start på veckan och TACK till alla er som tittar in här!
Håll utkik för nu är det snart dags för en utlottning här på bloggen.

Kramar från Carina 







6 kommentarer:

Photo by Maria sa...

Att övervintra blommor är jag med kass på men jag skall ge mig på det och försöka i år igen.. Någon gång skall det väl lyckas =)

Så fina blommorna är som du har..

Njut av starten på en ny vecka..

Kram Mia

Sallys hus sa...

Hej sötis!
Vad många inlägg jag missat nu igen..:(
Är som sagt inte den bästa bloggvännen nu...hiiiinner inte...

Vad härligt det lät som ni hade i Side.. Jag tror det är mycket bättre nu lite senare. Vi hade på tok för varmt och det var ju inte ens skönt på kvällarna.
Vad mycket fina blommor du visar..ja det skär lite i hjärtat att slänga. Klart du ska övervintra den där fina mårbackan. det är ju inte svårt alls. Jag ställer mina i gamla butiken. Nyper bort alla blommor och häller på dem lite vatten ca 1 gång i månaden. Sen väcker jag dem i vår genom att börja vattna. Sedan efter ca 2 veckor klipper jag ner dem rejält. Vissa har bara en liten "stubbe" kvar...sedan kommer de ju igen.
Hortensiorna har jag burit ut från uterummet nu och ska gräva ner dem i rabatterna. Jag har en blå jag grävde ner för ca 5 år sedan och den är jätte stor nu.... Jag tycker de vita är jätte fina då de blir limefärgade..;)
Kram vännen!
Katarina

Vitspets sa...

Hej
Vilka underbara bilder ...
Ha en fin dag
Kram Karina

Anonym sa...

Hej hej!
Jag blev så glad när jag googlade på trasmattor i ljus pastellfärg o hittade din blogg med ett inlägg från april. Sedan tänkte jag titta om du hade några såna mattor eller liknande i butiken men då fanns det ingen web shop längre :( Undrar om du har några trasmattor i pastell i din butik? Jag har letat sååå mycket men det verkar omöjligt att få tag på. Mysig blogg du har :) Kicki

Vardagslycka sa...

Hej Kicki! Vad kul att du hittade till bloggen och min butik. Webshopen är nedlagd men jag skickar mer än gärna via vår fysiska butik. En enda trasmatta i pastell finns kvar, jag tror den är 175 cm lång, men jag kan kolla exakt mått imorgon om du är intresserad, kostar 375:-
Hoppas du ser det här svaret.
Du kan nå mig på mail info@slottsboden.com
Härliga hösthälsningar från Carina

Anonym sa...

Hej igen! Vad bra :) Jag kolla gärna längd och bredd och återkom här. Tack så länge och ha en skön kväll / Kicki