onsdag 12 juni 2013

Vår lilla oas



Härliga sommardagar och ljuvliga sommarkvällar är det just nu och det känns som jag
inte har tid att sova - jag vill njuta så mycket som möjligt :)

Idag får ni kika in i vår oas, vårt uterum där vi tillbringar så gott som all ledig tid 
den här tiden på året. Det är här jag sätter mig tidigt på morgonen med en mugg kaffe 
och det är här jag slår mig ner sent på kvällen och bara njuter.


Den vita träsoffan som egentligen tar upp alldeles för mycket plats och som inte är speciellt 
skön att sitta i men som jag ändå har svårt att slita mig från...


Rummet ligger längs ena gaveln på huset och vi har utgång till både bak- och framsidan,
här sitter Elvis och spanar ut på baksidan av huset. 


Hortensior är en av mina favoritblommor och de stortrivs härinne så de är 
självklara val när jag väljer blommor. Jag planterar om dem i stora krukor och de 
brukar hålla sig fina från tidig vår till sen höst. Inte skräpar de heller, ännu ett plus!

När hösten kommer brukar jag nypa av blommorna och torka dem och på så vis
kan jag njuta av dem året runt. 


På ena månbordet står vita mårbackor, ännu en favorit!


Mera hortensior!  Tidigare år har jag alltid haft vita hortensior, men i år blev det 
mestadels rosa. Att jag alltid har valt vita beror mycket på husfärgen...
vårt hus är svagt grönt med vaniljvita foder  och fönster och dörrar är falurött ( ska visa 
bild utifrån någon gång ) och till det har alltid vitt funkat bäst.  Men förra sommaren 
fick jag för mig att alla väggar i uterummet skulle bli vita, inklusive fönster och dörrar.
Jag målade bara ett en liten bit... sen hann jag inte med mer men nu när käre mannen 
var ledig i några dagar så tog han tag i mitt påbörjade projekt!  Och jag var förstås inte
sen att hjälpa till!



Nu är det vitt och fräscht därinne och så mycket lättare att ha färg på blommorna!


Men vitt är  inte alltid vitt,  de vita hortensiorna får limegröna blommor så småningom och
blir jättefina att torka.


Gamla trälådor tillsammans med vita blommor... och så ljuslyktor förstås.
Den höga ljuslyktan med graverat rutmönster kommer från butiken och är sååå fin.
Passar som både ljuslykta och vas och kostar 119:-
De små lyktorna i glas är också superfina och kommer från samma ställe (35:- )


Resten av rummet får ni kika på en annan dag. Nu ska jag ge mig ut i trädgården en stund 
innan det är dags att öppna för dagen.

Önskar er alla en toppendag!!!

Kramar från Carina

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Carina!
Så vackra hortensior du har! Visst är det en tacksam blomma. Jag har däremot aldrig provat att torka dem. Älskar också vita pelargoner, men i år har jag inga...

Ha en bra dag och njut när du kan i ditt härliga uterum!

Kram
Birgitta