fredag 18 augusti 2017


Fredagskänslan är på topp ( trots regn och gråttigt väder idag ). Vi får helt enkelt
skina själva idag för att få solsken :)

Veckan som varit i butiken  har varit fylld av glada besökare! Och flera stora fina 
leveranser med höstnyheter. En blandning av det mesta har kommit.
En hel del väntar fortfarande på lagret för att packas upp men nu känner vi oss redo
att möta hösten. 



Innan jag gick hem igår knäppte jag en snabb bild på de helt underbara kuddfodralen
som packades upp! Härliga sammetsfodral i vinröd, marin, guld och grönt.
Ja, inte lätt att välja och hemma är jag sugen på en härlig ombonad mix! Känner mig 
så inspirerad och sugen på en förvandling här hemma men det får vänta några veckor,
tills jag får tid. Nu är det butiken som gäller och nästa vecka blir det intensiva och 
förstås skojiga mässdagar. 

.........................................................................

Förra fredagen hade vi en stor kräftskiva med våra barn med respektive,barnbarn, alla hundar,
mina föräldrar och svärmor. Tänkte jag ska visa lite bilder därifrån.

  
Vi dukade långbord så alla skulle få plats. När man äter kräftor blir det lätt
solkigt på duken och istället för att använda pappersduk så brukar jag köpa ett gäng
vita lakan från Ikea. 19:- /st kostar dessa och blir toppen när man dukar långbord. 
Jag har glastallrikar som funnits med sen jag flyttade hemifrån och lusigt nog används 
de nästan enbart till kräftskivan.Jag lägger papptallrikar under så motivet syns. 
Små låga buketter plockade i trädgården på bordet och så några kvistar rönnbär.
Snabbt och enkelt.


Glasen kommer från Mio och är köpta häromåret men jag tror de finns fortfarande.
Och det är inga dyra glas, tror de kostar ca 29:- st



Spännande med alla kräftor tyckte Loui :)


Mycket kräftor går det åt - alla älskar skaldjur! 
Mamma hade med sig smarriga kräftpajer och kräftcheesecake , svärmor hade med sig
köttfärspaj och jag testade ett nytt recept på kantarellpaj. Just ja, och det var riktigt gott
så jag ska dela med mig av receptet. Måste bara leta fram det först :)



Har ni också käkat kräftor i år? 


( bilden skulle behöva vridas ett kvarts varv men det vill inte funka ;)

Till kaffet blev det Nutellasemifreddo. Såååå gott och en toppendessert som kan fixas
några dagar innan och förvaras i frysen tills det är dags. 
Receptet hittar ni inne hos Jennys matblogg.


Jag älskar desserter så det blev även en vit chokladkladdkaka med blåbär och lemon curd.
Också ett jättebra recept som kan förberedas dagen innan. Toppen när man jobbar hela tiden
och behöver använda sena kvällar till att fixa i ordning allt. Tror jag delat med mig av detta 
recept tidigare för det är en av mina favoriter. Sååå gott med det söta ihop med lemon curden!

..................................................................................



Nu ska jag sätta fart mot butiken och fortsätta med att packa upp allt fint som kommit!

Alltså, det är en härlig mix av evighetsblommor, ljusstakar och lyktor, textilier,
massor med godsaker, mängder med sött till barnkammaren och en hel del annat!
Kul att hinna få en hel del nytt innan mässan! Så känn er hjärtligt välkomna till oss!


Avslutar med en bild på sötste kudden ever - världens gulligaste "spöke" som 
packades upp igår och blev en stor favorit direkt! 
Kom även hem i form av en musikmobil med sötaste "spöket" och även påfyllning av 
musikmobilen med måne som varit slut ett tag. Samt en massa annat fint :)

Ha det allra bäst och ha en mysig fredag!

Kram Carina