fredag 11 augusti 2017



Hej på er alla!  Nu är klackarna vända mot helg igen  -  oj, vad fort dagarna
rusar på.  Skojiga dagar i butiken med full fart!  Nu märks det att många är sugna på
att ändra om hemma och mysa till det :)  Hösten väntar runt hörnet och även om augusti
är en sommarmånad så kan vi inte undgå att det mörknar fortare på kvällarna och så vidare. 

Och i butiken fyller vi på med nytt så gott som varenda dag :)

Jag tänkte ni skulle få hänga med på vår semester, kanske kan jag dela med mig 
av något smultronställe till er :)


Första stoppet blev i Västervik - vi kom dit strax före 10 på förmiddagen och på
torget var det full fart med loppisbord. Vi började med kaffe....


....innan vi såg oss runt i centrum. Många mysiga butiker att besöka!

Sen fortsatte vi, vi hade bokat en natt på hotell i Karlskrona till kvällen så vi hade 
hela dagen på oss och hastigt kom jag på att vi kan ta en tur över bron till Öland.



Jag har hört så mycket gott om Gårdby café så vi åkte dit :) 

Wow, vilket ställe!  Mysig lanthandel, café och även en liten butik med inredning
och kläder :)


Vi smaskade i oss sommarens godaste fika där :) Missa inte detta ställe om ni 
är på Öland  ( eller bara svänger över bron som vi gjorde ;)


Jag ville även till Paradisverkstaden  - så många år sedan sist och de har såååå mycket
fint!


Här hade jag kunnat shoppa massor men begränsade mig och lät den fina 
ljusstaken följa med hem, som jag haft i tankarna länge.


Enkel och snygg och jag valde den med ränder  i grått :)


Vi hade bokat hotell mitt i centrum och vilken blomsterprakt de hade på innergården!
Stort hjärta på den! 

Vi letade upp en mysig italiensk restaurang som vi åt en god 3 rätters på innan 
vi gick en sen sväng ner till hamnen. En sån där magiskt skön sommarkväll att spara 
i minnet :)

Dagen efter blev det ännu en härlig promenad runt hamnen innan vi fortsatte ner 
mot Österlen.


Och vilka härliga ställen man upptäcker om man tar sig tid! 
Fransyskans creperi i Rörum ( samma by som Mandelmann har sin gård ),
var ett helt fantastiskt ställe!  Vilken atmosfär!

Här är galetter och crepes gjorda med omsorg och kvalite. 
Sött och salt, syrligt och lent. 

Crepes och galetter med lokalproducerade ingredienser.

Med smak av Österlen, ibland havet, ibland myllan.

Här bidar man sin tid. Stannar upp och tar in doft, smak, omgivning.

Invid vidderna, de böljande fälten och svackorna "


Jag glömde helt bort att fota inomhus men här är en bild från bakgården och 
uteserveringen. 

Hit vill jag återvända :)



I Åhus bodde vi i ett hotell som låg vid havet  och den här utsikten kan jag 
inte få nog av. 

Många stopp efter vägen blir det när vi är ute och far. Åååååh, stopp, vänd hörs 
från mig titt som tätt när jag ser spännande saker efter vägen. Och vi tar oss tid, vi 
vänder bilen och åker tillbaka och vi har besökt sååå många fina ställen. 

Några var förstås inplanerade sen tidigare och jag ska fortsätta visa er bilder i 
ett annat inlägg.

Nu måste jag ge mig ut, lastbilen var nyss här med en pall varor som ska 
lastas in och köras ner till butiken innan öppning. En hund vill ut och gå och 
sen behöver jag röja lite snabbt i köket. Morgondagens desserter till kräftskivan 
fixades innan frukost och nu ska jag snygga till lite. 

Ha en toppendag och hälsa gärna på i butiken!

Kram kram Carina

Inga kommentarer: