onsdag 19 november 2008

Juldofter...



Mmmm, nu smyger sig hyacintdoften in i huset. De är så söta när de är små och knubbiga och jag kan inte låta bli att köpa med mig några stycken när jag springer in på affären.

Det blir inga renoveringsbilder från Linnéas rum idag.
Garderoben är färdigmålad och vilken förvandling det blir! Jag upphör aldrig av att förvånas över vad lite vit färg kan göra!!! Nya knoppar ska inhandlas, jag har målat väggen bakom garderoben en gång och ska snart ge mig på andra varvet. Förhoppningsvis kan vi ställa tillbaka garderoben på plats ikväll för att få lite mer utrymme och fortsätta med resten.






Igår när jag var iväg och handlade så råkade jag slinta in på ett par loppisar och jag kom inte tomhänt därifrån. Den här korgen får bli min nya tidningskorg!






Duttade på lite vit färg och vips så kändes den bra!

Jag målade med pensel för att det inte skulle bli heltäckande, jag gillar när det lyser igenom litegrann.



Lite mer juldofter...



Vi gjorde pepparkaksmuffins. Doftade jul i hela huset!


Går fort att göra och är lättbakade. Här kommer receptet:


100 g smör


2 ½ dl brun farin eller råsocker


2 ägg


3 dl mjöl


1 tsk malen kanel, 1 tsk malda nejlikor, 1 tsk malen ingefära, 1 tsk bikarbonat


1 ½ dl gräddfil


Rör samman smör och socker poröst, tillsätt äggen ett i taget. Blanda ihop övriga ingredienser och rör ner gräddfilen och mjölblandningen i smeten. Fördela i muffinsformar ( använd gärna en muffinsplåt ).


Grädda i 225 grader ca 15 - 17 min.


Lycka till!





Nu ska jag dra på mig mina målarkläder och fortsätta.
I butiken har vi fått påfyllning av stolsöverdrag igen.
Nu har vi även fått hem det vita stolsöverdraget med volang på 4 sidor!!!
Jag kommer att ta kort idag och lägga ut i nätbutiken senast imorgon. Men ni som har väntat och frågat får gärna maila direkt till mig och lägga åt sidan.

Idag har vi öppet 16 - 19
Hjärtligt välkomna!
Ha det så gott allihopa!
Kram, Carina

15 kommentarer:

Vero sa...

Jag kan ju tyvärr inte ha hyacinter inne för sonen är allergisk och det är ju doften man är ute efter...

Pepparkakamuffins skall jag baka i nästa vecka tror jag.

Önskar dig en fin dag!

Sara sa...

Hejsan

När jag skulle köpa hyacinter häromdagen hade de inte fått in dem ännu, ska kika idag igen. Jag älskar hyacinter.
Kram Sara

MiaMaria sa...

Men så gott!!!

Lycka till inne hos mig!
MiaMaria

Sjabbig men chic sa...

Det är underbart med hyacinter, ja det är härligt med alla växter. Tänk Tazetter och hyacinter och lite tulpaner och lite...
Vilken fin lykta tycker jag och korgen den blev kanonfin. Två frågor: Har du stort tålamod? Doftar det gott efter baket?

Kramar från Lisa

Dubbelörn sa...

Tror du att en baknovis som jag skulle kunna åstadkomma dessa muffinsar?! *skrattar*

Det här låter ju supergott till min glöggbjudning!

Glöm nu inte bort fredag o parkeringsplatsen o MIG!! *asg*

Kram vännen

~~*Pennyshouse*~~ sa...

Hej!!!

ååå jag kan nästan känna doften ända hit....mmmm...
Muffinsarna måste jag pröva!!!

Lyktan är såå fin..var köper man en sån?

kramiz Nilla

spetsar och änglar sa...

Hyacintdoft är underbart!!!!!!!
Jättefin din korg blev efter lite målafärg.Jag älskar verkligen korgar ;)

Och muffinsarna ser jättegoda ut!

Ha en bra dag!
Kram
Heléne

Jen sa...

Mmmmm....vad gott det såg ut med muffins, och juligsmak lät inte dumt ihop med de vackra hyancinterna.

Ha en mysig lill-lördag!

Ha det gott! / Jen

Frida sa...

Hej Carina!
Hyacinter doftar verkligen gott, ska försöka vänta lite till med att köpa dem. Låter gott med pepparkasmuffins,tack för receptet.
Lycka til med målandet!
Kram Frida

Vit Spets sa...

Hej Carina!
Hyacinter som är sååå himla fina, tyvärr så doftar det så starkt så här hemma kan vi inte ha dessa :(

Det ser jättegott ut med bakverken - måste nog testa å baka dessa någon dag!

Önskar Dig en trevlig kväll
Kramis
//Siv

Anonym sa...

Pepparkaksmuffins = mums vad det låter gott. Kanske ska man baka ...
Korgen blev ursnygg, Jag målade också en gammal korg som blev lika fin som din.

Kramar @nette

LantlivsAnette sa...

Halloj där !!
Åhhh vad du har det fint !!
Nu längtar man till advent..
Jag ser att vi har samma jullöpare i butiken, den så vackra från White sense, jag la ut den igår i webbutiken, vi tog den i två färger...den är sååå himla fin.
Julkudden som du har med rött broderi, är kudden vit eller oblekt ?
Jag är så sugen på den...vi får se om jag klickar hem den från dig, det är ju så himla mycket man vill ha nu till Jul..
Ha det gott
Kraam Anette

Golden&Vitt sa...

Jo håller med dig, tänk så lite färg kan göra.Din nya tidnings korg är ju jätte fin.

Tack för muffins receptet, den måste jag prova.Vilket snyggt kakfat du har till muffinsen ...tur jag har en likadan *fniss*

Väntar med spänning på foton från rummet...Kram/ annika

jennie... sa...

Hejsan! Är också alldeles ny i bloggvärlden.
Följ min julkalender varje dag under december månad. Tips, pyssel,pynt,julklappstips, inspiration å mycket annat.Jag börjar med adventsfika den 1 dec.
/Jennie

Anonym sa...

Det där receptet ska jag verkligen pröva. Kan riktigt redan förnimma doften av dem.
Åh vad mysigt du verkar få till det.
Kram ewa