onsdag 26 november 2014

Saffranskrans



Advent närmar sig med stormsteg och jag tänkte dela med mig av ett nytt recept 
som jag provade i helgen. 

Min goa väninna S pratade om denna saffranskrans hela förra veckan som hon 
sett receptet av och jag påverkades nog utan att veta om det?  I söndags kväll fick jag
sån lust att baka och självklart var det denna jag ville testa ;)



Lättbakad och så himla god och saftig!


Saffranskrans med mandelmassa och kardemumma

( bakas i en springform med löstagbar botten och kanter )

½ g saffran ( 1 påse ) + 1 tsk strösocker 
2 ½ dl mjölk, fingervarm
25 g jäst
1 nypa salt
½ dl strösocker
1 ägg 
50 g smör, rumsvarmt
7 - 9 dl vetemjöl

Fyllning: 
150 g mandelmassa
50 g smör, kylskåpskallt
½ - 1 tsk stötta kardemummakärnor
ca 3/4 dl strösocker

Garnering:
1 ägg
pärlsocker

GÖR SÅ HÄR:

Stöt saffran i en mortel tillsammans med strösockret. Blanda saffran o mjölk i en bunke. Smula ner jästen och rör om tills den lösts upp. Tillsätt salt, socker, ägg, smör och mjöl, lite i taget. Knåda degen kraftigt i några minuter. Låt den jäsa under bakduk i 50 - 60 min. 

Dela degen i 3 delar. Kavla ut dem till rundlar i samma storlek som formen, ca 24 cm i diameter.

Fyllning: Riv mandelmassa och smör grovy och strö över kardemummakärnor.

Lägg en degrundel i botten på formen, ca 24 cm i diameter, klädd med bakplåtspapper.Strö ut hälften av smör- och mandelmassefyllningen. Strö över socker. Lägg på ytterligare en rundel och strö ut resten av fyllningen och socker.Lägg på den sista rundeln. Tryck ihop degkanterna nedåt i kanterna. Dela degen i 16 delar med en vass kniv eller degskrapa. OBS! Jag delade min krans i 12 delar, tyckte de bitarna blev lagom ;)
Tryck till degen i mitten. Låt den jäsa i 30 min. Sätt ugnen på 220 grader.

Pensla kransen med ägg och strö över pärlsocker.

Grädda kransen längst ner i ugnen i 30 - 35 min. Sänk värmen till 200 grader efter halva tiden. Låt den svalna i formen.


Lycka till!  Här hemma blev den klart godkänd och kommer säkert bli 
en bulle jag bakar flera gånger :)


Och redan onsdag idag och dags att vända blicken mot helg igen!
Det fortsätter att trilla in leveranser till butiken och igår kom en efterlängtad 
sändning från Danmark med sååå mycket fint! 
Kom gärna och hälsa på oss i butiken och kika på allt snyggt vi packar upp :)


Som avslutning bjuder jag på en mörk och suddig bild från den sena 
söndagsfikan ;)

Nu ska jag sätta fart, det är en hel del att fixa med idag.
Ha det allra bäst!

Kramar från Carina

Inga kommentarer: