onsdag 18 mars 2015

Nyheter och recept på vit kladdkaka


Hej till ännu en solig dag! 

Som jag skrev i förra inlägget så trillar det in galet mycket snyggt i butiken 
hela tiden! Den fina "ägg"krukan är väl helt underbar att fylla med en vårblomma och 
blir en fin present att ha med när man är bortbjuden. Men självklart behöver man en egen 
också ;) 75:- kostar den.

Och de vackra keramiklyktorna i rosa känns exklusiva men har ett bra pris på 
endast 95:- st
De vita hararna är ett minne blott i butiken, de var och hälsade på en snabbvisit 
innan de skuttade vidare :)


Och äntligen har vi fått hem doftljusen med stort D.
Mässingsfärgade behållare med 3 olika dofter, Silver rain, mandarin sandalwood
och magnolia. Alla förpackade i en "marmor"kartong. 
Doftar ljuvligt och inte alls starkt och dessutom extra snygga att ha framme :)


Och så den här lilla "guldklimpen" till köket. En parmesanrivare med en liten 
låda som osten trillar ner i. 85:- kostar den och blir en toppenpresent att ge bort till 
den som "har allt". 


Och mycket snyggt i marmor! Flera fina ljusstakar har kommit hem
och ljusstakar/lyktor kan man väl aldrig få för mycket av?


Mängder med godsaker har också kommit hem och när vi i förra veckan fick hem 
Lemon curd så letade jag fram ett recept som jag haft i gömmorna länge men inte testat
och i söndags var det dags!
Kakan skrev jag om i förra inlägget, en vit chokladkladdkaka med blåbär och Lemon curd.
Himmelskt god och jag delar gärna med mig av receptet.
Vet dock inte ursprungskällan, om jag hittat det på någon blogg, eller på nätet eller om 
jag sett den i någon veckotidning? Hur som helst så är den fantastiskt god och kan 
varmt rekommenderas!!!

Vit kladdkaka med blåbär och lemon curd

100 g margarin
200 g vit choklad
2 dl strösocker
2 ägg
1 msk vaniljsocker
2,5 dl vetemjöl
2 dl frysta blåbär
ca 1 dl lemon curd

Smält matfettet i en kastrull. Tillsätt 100 g vit choklad delad i bitar när matfettet smält till hälften, låt allt smälta ihop. 
Rör ner socker och sedan ett ägg i taget.
Tillsätt vaniljsocker och vetemjöl och blanda till en slät smet.
Lägg ett bakplåtspapper i en rund form, ca 24 cm i diameter med avtagbara kanter och smörj.
Häll i smeten.
Strö på blåbär, klickar av lemon curd och resten av den vita chokladen som du hackat i små bitar.
Grädda i 30 min i 175 grader.
Låt svalna helt och låt den helst vila till nästa dag.
Serveras med vispad grädde.

Lycka till!

Som sagt himmelskt god, känns mjuk och len tillsammans med det syrliga och friska!
När jag gjorde den så använde jag en vanlig pajform istället och det gick också bra ;)


 Vid servering pudrade jag lite florsocker över och dekorerade med några jordgubbar.
Tror säkert det hade varit fint med färska blåbär och citronmeliss som dekoration men 
det fick jag tyvärr inte tag på.

Och vill ni ha en god Lemon curd så kan jag varmt rekommendera den vi fick hem 
till butiken i förra veckan ;)


Nyss backade lastbilen upp på gården med ännu mera varor så jag ska ge
mig ut och ta reda på dem. Julafton idag igen!!!

Ha en härlig dag! Vi ses snart igen!

Kramar från Carina