onsdag 16 december 2015


Plötsligt händer det! 

Igår förmiddag kom lusten att baka över mig och det var bara att köra igång.
Jag hade sett ett recept i tidningen "Hembakat" på "godaste saffransbullarna" och 
ville såklart testa det :) 


Superenkla att baka! Man gjorde en smörkräm och klickade ut 30 små bollar,
sen in i frysen en timme. Bakade sen ut runda bullar och tryckte ner smörkrämen
före jäsning och gräddning. Men inte blev de väl de godaste jag ätit. Förra årets recept
som jag testade från samma ställe med vit choklad i mitten är klart mycket godare!

Men som sagt, färska bullar är alltid gott och nu ligger det några påsar i frysen ;)

Förresten, tittar ni på Ernst? I förra veckan gjorde han lakritstryffel som jag
blev så inspirerad av.
Han använde lakritskola ( Kick eller Käck heter den ) som han smälte ner.



Men jag fick en idé om att göra likadant men använda vår goda salta lakritsfudge
som vi säljer i butiken :)


Ca 170 g ska det vara och jag fick det till att bli 14 st fudge som jag skar upp 
i bitar.


Fina formar hittade jag också hos oss i butiken :)


Jag fyllde formarna upp till hälften med lakritstryffel, sen fick det stelna och så 
smälte jag vit choklad och la på toppen. Uppepå det blev det flingsalt och riven  cest från citron.


Vill du göra egen lakritstryffel så googla fram receptet , sök på lakritstryffel
med vit choklad Ernst ( recept.nu)


Galet god blev den med vår salta lakritsfudge! 


Nu ska jag sätta lite fart. Mycket att hinna med nu på förmiddagen ;)
Sedan ska lilla mor få följa med på utflykt och en liten inköpsresa innan det är dags att 
åka till butiken. 

Ha en toppendag! Det tänker jag ha :)

Vi ses imorgon igen!

Kraaaam Carina

Inga kommentarer: