torsdag 16 april 2015

Rabarberpaj och recept


Årets första rabarberpaj...  
ja, det är något alldeles extra med rabarberpaj tycker jag. Kanske kan vara 
känslan av  V Å R ;)


Häromdagen plockade jag en bunt rabarber  ( inne på Ica, hihi ), blev så glad
när de låg där i kyldisken!  
Ny pajform är inhandlad och bara väntade på att få invigas. Härligt pastellrosa 
pajform hittade jag här


Fort och lätt går det att röra ihop den här pajen och här på bilden är den klar
för att åka in i ugnen :)

Receptet har jag delat med mig av tidigare, men det är ett favvorecept och jag 
bjuder på det igen :)  Ååååh, vad jag ångrar att jag inte delat upp bloggen i kategorier
så man lätt kunde hitta gamla recept...

Världens godaste rabarberpaj

150 g smör, 3 dl mjöl, 1½ dl socker och 1 tsk bakpulver

Fyllning: 2 dl creme fraiche, 1 ägg, 1½ dl socker, 1½ tsk vaniljsocker och ca 3 dl rabarber ( skivad och ansad )

Ugn 200 grader

Gör så här: Smält smöret och rör ner mjöl, socker och bakpulver till en deg. 
Tryck ut i en pajform och grädda i nedre delen av ugnen ca 15 min.
Blanda alla ingredienser till fyllningen och häll ner dem i det förgräddade skalet.
Grädda i nedre delen av ugnen ca 25-30 min.

Servera ljummen eller kall tillsammans med vaniljsås eller glass.

Lycka till!!


Och den här pajen är lika god att äta ett par dagar efteråt ( om det nu finns något kvar ;)
Jättegod att ta en bit direkt från kylen och jag tycker inte det behövs glass eller
vaniljsås till då när den är så kall. Den blir så krämig och god av fyllningen :)



Än dröjer det ett tag innan vi kan plocka av vår egen rabarber, än så länge är
det bara små röda knölar som sticker upp ur jorden ;)


Varsågoda, slå er ner en stund och njut av lite gofika!

Nu väntar en uppfriskande promenad i solen innan det är dags att ta itu med
dagen. Mycket på "to do"listan igen  men vi tar en sak i taget så blir det nog bra.

Ha en fin torsdag så ses vi snart igen!

Kramar från Carina