fredag 10 april 2015

Rosenskärm och andra blomster


" Jomensisådärdå"  , då har jag också skaffat mig en av årets "trend"blommor, 
en rosenskärm :)  

Vacker som en saga, men är tydligen väldigt svårskött så vi får väl se hur länge
jag klarar den. 
Den ingår i släktet Medinilla och kallas även för det. 
I England heter den  Chandelier tree - kristallkroneträdet och det kommer från 
blommorna som sitter i ordnade rader likt prismorna i en kristallkrona :)

Det är en tropisk växt som behöver hög luftfuktighet och ett varmt klimat så mina
förutsättningar är inte det bästa... Men jag ska göra vad jag kan, duscha bladen osv
så får vi se ;)

Jag är mycket för  " här och nu "  så jag njuter av den till fullo N U.



I köket har jag en annan tropisk växt sedan några veckor tillbaka.
Ett litet citrusträd - Calamondin  , som jag inte kunde motstå när jag såg det.

Lyser upp fint på köksbänken och har många små vita blommor som doftar ljuvligt.

Nog är det väl härligt med blommor??? Tänk så mycket glädje de sprider ;)


Nu längtar jag efter att få fylla uterummet med blommor, än så länge är det 
bara ett par mårbackor därute samt vårt övervintrade olivträd. 

Och så är det dags att byta ut de små gula solstrålarna i blomlådorna till 
något annat nu när påsken är förbi ;)

Blomsterglädje De Luxe.

Och så är det äntligen fredag igen!! Här väntar butiksjobb och då blir det också
en del pyssel med blomster. Härliga kryddväxter är inhandlade, den här veckan
blev det stora fina exemplar av oregano. Veckans recept medföljer förstås om du vill;)
Det skrev vi ut igår kväll så välkommen till oss!!!

Kanske kan det bli något att testa till fredags- eller lördagsmyset?
Eller varför inte ta med som en "gå bort" blomma?


Ha det allra bäst, besök oss gärna om du har möjlighet.
Öppet fred, lörd o sönd  12 - 16  ( övriga tider se www.slottsboden.com )

Kramar från Carina