fredag 4 november 2016

Tvättstuga och nyheter





Mmmm, äntligen glögg och pepparkakstider!  När jag kom hem sent  igår kväll 
efter en trevlig kundkväll så värmde vi glögg , vi njöt av pepparkakor och vi satt uppe länge
 och pratade ikapp och hade det gott. 

Och nu frossar jag i hyacinter! Små söta knubbiga vita skönheter som placeras ut lite 
överallt. Här på köksbordet ställde jag 3 st i ett trätråg och la kuddmossa runt om. Jag 
trädde brysselkål på en tandpetare och petade ner lite här och där.  

Igår fyllde vi även på med dem i butiken igen. Märks att det är många som 
gillar dem ;)
..........................................

Idag tänkte jag ni ska få följa med in i tvättstugan. Kom på att jag inte visat bilder 
några bilder sen det blev klart. Förra sensommaren/hösten rev vi ut allt som fanns 
därinne och vi borrade för bergvärme och bytte panna. Vi fixade nytt golv ( klinkers med
golvvärme)  och satte panel på väggarna som vi målade vitt. Nya pannan installerades och sedan 
var det dags att välja inredning. Jag kände efter noga och jag ändrade mig ett flertal 
gånger. Vilken sida ska tvätthon vara på? Ska vi ha tvättpelare med tvättmaskin o tumlare 
uppepå varann eller ska de stå bredvid? Vad behöver vi mer för förvaring? osv osv
Det är inget jättestort utrymme så jag ville ha det välplanerat.  
I början av våren stod allt så gott som färdigt. Jag funderar fortfarande på överskåp....
Än så länge vill jag vara utan men vi får se. 




Här står jag i hallen och kikar in . Direkt till höger står den nya pannan och sedan 
kommer bänkskåp med porslinsho ( Ikea ). Jag valde Hittarp skåpluckor, tycker de 
passar så bra när de är spontade. I skåpen ryms lite av varje. Längst bort mot väggen
valde jag 2 stora lådor  och där lägger vi smutstvätten. Bredvid lysknappen är en ytterdörr
( groventré) .   Vitt , mellanmörkt trä och mässingdetaljer är det här inne.



Fönster vid tvätthon gör att det blir ljust här inne. 
Kranen ville jag ha i antikmässing och den kommer från Bauhaus. Sen är det förstås
kul att leta och  hitta detaljerna. Krukorna minns jag inte vart jag köpte men det kan ha 
varit Ica Maxi? Den lilla svanen i fönstret är en väggkrok som ska upp på väggen sen och där
ska skohornet hänga ( mässingsfärgat förstås, hihi ). Lampfoten är från Hemtex, tvålpumpen 
i vitt med guldtext är från Lagerhaus, sprayflaskan i guld tror jag att jag hittade på 
Dollarstore förra vintern. Mässingskorgarna kommer från min butik Slottsboden, likaså
nagelborsten ( som jag måste höja till skyarna! Helt underbart mjuk ;). Den guldfärgade 
saxen överraskade Susanna ( dottern ) med nyligen och den hittade hon på Netto. 



Och så linnespray förstås!  Den kan man inte vara utan och den finns också hos 
i butiken. " Spraya på  dina plagg som en uppfräschning mellan dina tvättillfällen eller 
tillsätt några kapsyler i strykvattnet". 
Används helt enkelt när du vill att det ska dofta gott!



Jag svängde rejält i letandet efter klinkers. Från början var jag inne på något 
i marockansk stil men när jag fick syn på dessa så visste jag att jag hittat rätt! Ser ut som 
trä och har en mellanbrun nyans. Inte för mörk och inte för ljus. Kändes som det stod mitt
namn på det;)


Nu har jag förflyttat mig och står vid ytterdörren när jag fotar. Här är motsatt sida.
Längst bort ser ni städskåpet som rymmer dammsugare, strykjärn mm. Och till sist föll 
valet på tvättmaskin och tumlare bredvid varann. Jag var så rädd att bygga för mycket på höjden och att det skulle kännas "instängt". Fördelen med det här är också att jag fick större 
bänkyta. Här ovanför funderar jag fortfarande på om det ev ska upp två grunda 60 cm skåp
ovanför tvätt- o tumlare. Ett tag var jag inne på öppna hyllor men jag är rädd att det bara 
kommer se rörigt ut så  OM det blir något så lutar det åt skåp. Förvaring är alltid bra. 

Bredvid tumlaren är det också skåp med 2  stora lådor. Den översta rymmer även en mindre 
låda i överkant där jag förvarar Elvis koppel mm. Och i resten av lådan ryms tvättmedel mm.
Den undre används till att stoppa undan "slit och släng"skor från golvet. I övrigt hänger
vi ytterkläder o ställer skor i en stor garderob i hallen. 
Direkt till höger på kortväggen sitter även en utdragbar vit "hängare" till typ blusar
och skjortor mm. 

Bänkskivan letade jag också länge efter. Jag ville ha en som stämde med nyansen i golvet
och till sist hittade jag rätt på Bauhaus. Vad jag inte tänkte på är att Ikeas bänkskåp 
är djupare än normalt så den här bänkskivan saknade ett par cm.... 
Det löste mannen genom att sätta en list i bakre kant :)



Bilden blev lite sned men det bjuder jag på ;) 
Jag letade länge efter "rätt" knoppar. Jag hade en bild  i huvudet på hur jag ville ha dem,
och till sist "ramlade" jag över dem när vi var i Örebro och handlade annat :) Jag 
har ingen brådska med detaljer. Väntar hellre länge tills jag hittar rätt. 




Det här är dörren in till vår hall och här hänger en hängare i mässing
( Clas Olsson ) . Oftast belamrad med jackor ;)

Japp, det var en liten titt in i vår tvättstuga. Tycker själv att det är kul att få tips och 
idéer och hoppas ni också tycker det :)
Kan ju tala om att nu är det en fröjd att kliva in där ! Tyvärr hittar jag ingen "före" bild men 
det var ett supertrist rum. Och eftersom vi använder denna dörr som ingång var det INTE 
kul att mötas av det gamla när man kom hem. Nu är det betydligt roligare ;)

.................................


.

I butiken har vi fredagsmys idag 12 - 17 och vi fortsätter packa upp nytt :)
Det här söta glittriga rådjursparet ( 95:- / set ) är en av veckans nyheter och blir ett 
fint blickfång. Nyhemkomna krukor i mässing har vi också fått hem. Även krukor/skålar
i form av en krona som är jättevackra! Måste komma ihåg att ta en bild av dem.



Underbara Voluspa och förutom att de doftar gott så är även förpackningarna 
galet snygga!!!


Deras doftpinnar är något alldeles extra! Crisp champagne eller Prosecco Bellini, 
vilken blir din favorit?


Nya smycken har vi också fyllt på med i veckan plus massor av annat fint!

Vi har öppet HELA allhelgonahelgen precis som vanligt.

Lördag 11 - 15 och söndag 12 - 16.

Välkomna!!!

Nu ska jag ge mig iväg. Ett gäng kartonger står på gården och väntar på att 
köras ner til butiken.

Ha det allra bäst!

Fredagskram från Carina

Inga kommentarer: