måndag 10 juli 2017

Utflyktstips


Blomsterglädje utanför vår entré -  ja i år fick  temat bli  rosa och vitt.
Vid dörren står dessa hortensior  ( stort GILLA på dem, inget plock o skräp, bara blomster
hela tiden ). Det vita är småblommig snöflinga, också väldigt tacksamma men de tycker jag
nog behöver plockas en hel del :)

Under fönstrena sitter ljusrosa dubbla lisor, också underbart söta men behöver lite 
väl mycket plock för att vara fina kan jag tycka. Jag ska ta kort på dem och visa en annan dag. 

Härligt med måndag och få vakna till strålande sol - jättefin morgon som tillbringats ute
i trädgården med vattning och frukost. 

Hoppas ni har haft en härlig helg! Och kanske till och med har semester? 
Mig hittar ni i butiken och där är jag med glädje. Sååå många fina möten med alla 
glada och lite extra kul är det nu sommartid när kunder kommer och berättar att 
de följer mig på bloggen, instagram eller fb, och att de åkt en extra tur på semesterresan 
för att besöka oss :)  Stort tack för det!  Om ni visste vad det gör gott i hjärtat!!! Och självklart
är vi jätteglada för er alla andra som kommer till oss om och om igen! Jag känner mig så 
ödmjuk för det förtroendet att ni väljer att handla hos oss! Stort hjärta på det.



Men de här dagarna när jag jobbar försöker jag ändå ta tillvara på morgnar och kvällar
och försöka göra de till fina guldstunder. 

I helgen har vi umgåtts med nära o kära, haft mysiga grillmiddagar och fikastunder.
Det ger så mycket energi att få träffas och ha det gott och det är så lätt att göra det nu 
under sommarmånaderna när vi har ljuset med oss.

Förra helgen var jag ledig och då hann vi med lite spontana utflykter.
Sånt ger också  mängder med energi  - alltid kul att se sig om och man behöver inte 
alltid åka så långt.


En av dagarna besökte vi Härnevi plantskola, strax utanför Enköping.
Wow, vilket mysigt ställe och hit kommer vi att åka fler gånger. Det blev många
spontana blomsterinköp och det var nog tur vi hade min bil så det rymdes en del :)


Här på gården fanns även en loppis med mycket fint.


Och här håller Nina till!  Det är tack vare henne vi hittade hittade det mysiga stället för 
det är hon som driver caféet på gården denna sommar -  kaffestugan i Härnevi.

Nina känner ni kanske igen från Hela Sverige bakar som hon deltog i för några år sedan.
Jag följer även henne på instagram - @niiiniskitchenlife där hon glatt delar med sig av 
fina recept. 
Jättemysigt litet café och härligt att kunna sitta ute i trädgården och fika.



Mycket gott att välja på fanns det!


Sen blev det förstås lite fler stopp efter vägen , alltid kul att köra nya kringelkrokar
och se vad man hittar. Ett av stoppen blev hos Broby gård - Vintage & inredning. 


Utflyktsdagen avslutades på "hemmaplan"  med kaffe och räkmacka på Hamncaféet
i Borgåsund. 

..............................

Dagen innan blev det en kortare utflykt - vi tog en rejäl sovmorgon och när vi 
vaknade tog vi med Elvis och åkte till Trångfors ( Hallstahammar )




Härlig promenad längs kanalen 


och vi stannade förstås till vid "ungdomens källa" ;)

Härligt att starta dagen med en skön långpromenad. Vi hade skippat 
frukosten eftersom vi sov så länge så när vi kom hem....



...gjorde vi en smarrig sommarsallad istället.


Jag hade serrano  i kylen så den här gången blev det några skivor på sidan,
men de är inte nödvändiga. Salladen är god som den är.

Så här gör jag :

Ruccola i botten på skålen och sen steker jag blomkål och broccolibuketter  i olja
och saltar/pepprar. Sen steker jag halloumi i olja  ( salt/peppar).
Jag rostar solroskärnor i stekpannan ( eller pinjenötter ).
Jag lägger blomkål, broccoli och halloumi på ruccolan och sen på med färska 
jordgubbar och så ringla balsamico över och strössla över solroskärnorna.
Servera med ett gott bröd.

Mums. 


Nu är det bäst att sätta fart, snart öppnar butiken för dagen :)
Hoppas vi ses!

Jag jobbar några dagar till och sen ska jag vara ledig några dagar när T börjar sin 
semester. Vi håller som bäst på att planera in några utflykter, ni får se sen vad det blir.

Ha en fin dag så ses vi snart igen!

Kram kram Carina

Inga kommentarer: