tisdag 5 januari 2016

Tillbakablick julen 2015


Sista tiden före jul flöt ihop i ett enda töcken och det var härliga roliga dagar
med paketinslagningar i mängder, presentpåsar och julklappstips och jag gissar 
att det är så för de flesta som jobbar i butik. Och jag älskar det!!!  Det är en sååå mysig
stämning och mycket glädje i luften. 

Hemma gäller det att planera i god tid, det finns inte så mycket tid över för något
oplanerat ;)


Hemma är julen lugn och vilsam i färgen, den är mestadels vit med inslag av 
lite guld/mässing och så mängder med grönt i form av kransar och enar.
Men dagarna före jul smyger jag gärna in lite röda blommor här och där ;)
Här blev det röda rosor blandat med tallris från gården ;)


Röda anemoner och det är bland de vackraste blommor jag vet :)



Snittamaryllis i rött :)


Dagen före julafton hade vi öppet till 15 och det var full fart hela dagen. Sååå glad
och tacksam över att ni är så många som väljer att handla hos oss ;)

Efter stängning for jag hem och fortsatte greja. Som tur var hade mannen ledigt och
hunnit med att fixa till långbord mm.  Till uppesittarkvällen väntades alla våra 4 vuxna
barn med respektive  hem . Och så barnbarnet förstås och alla glada hundar.




Vi dukade lite lätt och det blev ingen julmat utan vi körde på tacogratäng med 
massor av tillbehör.  Varmt och skönt utomhus så vi hade värmen på i uterummet och
en TV på plats där för alla ville spela bingolotto. Ingen som tittade men alla spelade ;)


Godisbordet var förstås framdukat.


Vi hade en liten paketutdelning mellan oss. Via lottdragning hade alla fått EN person
att handla till.


Jag fick sååå fina paket från Svenskt tenn och jag ska visa er det fina innehållet 
en annan dag .


Ralf var så finklädd i röd fluga :)


Kvällen avslutades sent som en uppesittarkväll ska med kaffe och saffranskladdkaka 
och lingongrädde.  Nästan alla for hem för att sova några timmar förutom Jonas, Johanna
och Ralf som övernattade i lilla gäststugan ;)


Julaftonsmorgonen började med en mysig frukost tillsammans med våra 
nattgäster innan vi satte fart och dukade om och förberedde julmiddag.

Redan kl 12 väntades alla nära o kära hit och fira jul. Barn o respektive, barnbarn,
hundar, mina föräldrar och Timos föräldrar.
Det blev en "tidig" dag eftersom barnen sedan skulle vidare till deras respektives 
föräldrar och fira jul senare på em. 


Härligt att ha alla samlade!!!



Efter middagen så kom tomten och delade ut paket och det var lilla Loui som 
öppnade de flesta!  Alla vi andra körde julklappsspelet och här ligger alla paket
uppradade innan spelet började. Mycket skratt blev det :)


Alla hundar fick varsitt ben med julrosett och här sitter Elvis och väntar 
på att jag ska skynda mig att fota så han får leka sen :)



Julaftonskvällen avslutades på tu man hand i uterummet med tända ljus ;)
Glada och lyckliga över att få träffa och umgås med alla!


Juldagen gick i lugnets tecken . Sovmorgon och sen kom Linnéa och Thomas 
hit och åt brunch med oss på alla rester :)


Jag invigde min nya mysdress ;)


Juldagskvällen tillbringades inne i stan tillsammans med barnbarnet.
Susanna och Robin gick på bio och vi fick leka med Loui och han visade oss
alla sina nya fina leksaker :)



På annandagen vaknade jag med en längtan till butiken! 
Det blev några timmar där, jag röjde bort "julen" och förberedde mellandagsREA.

För första gången så blir det ingen vintervila utan butiken håller öppet;)

Härliga juldagar och jag som lever med jul så långt  f ö r e  jul får alltid
en längtan att plocka undan på annandgen;)  Som sagt så tycker jag om att njuta
tiden före jul och jag älskar adventstiden men när julen är över vill jag släppa in ljuset
igen :)

Kramar från Carina

Inga kommentarer: