måndag 23 mars 2009


Vårtecken...


Jag har hoppat på en kul utmaning från Viveca på Humlebacken .

Hon vill att vi visar vårtecken på våra bloggar några måndagar framöver. Kul att se hur långt våren har kommit på olika platser i vårt avlånga land.

Inne på hennes sida långt ner i högerspalten syns alla som har hakat på utmaningen.
Hela förra veckan hade vi ett underbart härligt vårväder och mycket av snön försvann.

Och tänk vad lite sol gör mycket!!!
Vårkänslorna sprudlar i kroppen!

Igår eftermiddag kom ett litet bakslag, vita snöflingor dalade ner från himlen.

Idag har vi ett litet vitt duntäcke på marken, men solen skiner igen!




Så här såg det ut nu på morgonen...

Förra söndagen ( 15 mars ) hörde vi lärkan och min käre far säger att efter det kommer det att snöa 3 gånger innan riktiga våren är här!

Har ni hört det förut?


Igår morse gick vi en promenad nere vid Strömsholms slott, jag ville ju hitta lite vårtecken.

Fortfarande lite, lite snö kvar.




Ljusgröna knoppar!



Jag letade och letade efter några blommor, men hittade bara massor med gröna blad som sticker upp bland löven. Och visst är det här vårgröna ljuvligt?



Slottet sett från baksidan.

Härifrån ser häcken bara brun ut men ni såg ju knopparna på nära håll.



Avslutar med en bukett tulpaner på bordet, och även några kvistar med mandelblom.

Nu ska det bli spännande att kika runt och se hur långt våren har kommit i övriga landet.

Ha nu en riktigt bra start på veckan!

Vårkramar från

Carina

12 kommentarer:

Vardagens guldkorn sa...

Härliga bilder från din promenad, ett mycket vackert slott! Men vad hände med våren? Här ligger det flera centimeter snö igen, jag tror jag blir tokig! Jag vill ju ha vår!
Hoppas du får en bra vecka!
Kram Linda

Vita små hjärtan sa...

Trevlig promenad du må haft!!! Ha en bra måndag! Kram

Min Skattkammare sa...

Jaaa...det var jättekul att ses!
Jag känner mig alldeles insöad i dubbel bemärkelse här hemma, så det var så trevligt med era glada ansikten! Jag skulle också behöva vifta på vingarna, det gör sån skillnad med lite avbrott, men jag har ju såna prestationskrav, så usch!!
Vad härligt slottet ser ut, så vackert! Nästa gång ska jag gå in och titta där.
Ha en fin dag, vännen!
Kramar Kicki

Anonym sa...

Jaha så ni fick med en massa snö i går, jäkla bakslag när man just börjat få lite vårkänslor, men det hör ju till...bara att gilla läget.. =)

Men du har ju hittat lite grönt i buskar o gräsmatta i alla fall...det var lättare att hitta vårtecken förra veckan... =)

Ha det så bra!!
Kram Patricia

Mejrams! sa...

Hej!
Hittade till dig via Vårtecken. Kul att se bilder från mina hemmatrakter. Ser dock att det är en liten bit kvar till våren men den är där snart./Merja

Ingrid sa...

Kom hit via vårteckenutmaningen som jag också deltar i.

Härliga bilder från din omgivning, lite mer vårigt än jag har det i norr.

~Livet i byn

Unknown sa...

Hej! Roligt att hitta till nya bloggar. Ser att det är mer vår hos er än här.. suck.. längtar till våren... Fint med tulpaner då känns det vårigt. Ha det bra. Kram Lenita

Tankar tar tid sa...

Vilka underbara omgivningar du får promenera omkring i ... när jag går på promenad får jag välja höger el vänster men det är bara skog vilken väg jag än väljer *ler*
Såg utmaningen nu i kväll men tänkte haka på till nästa vecka.

Såg att du varit på resande fot med "Dubbelörnen". Har du varit till de butikerna tidigare som ni besökte? Visst har de mycket fint. Har du öppet året runt i din butik el bara under sommarhalvåret?
Måste ta och palla mig dit i vår/sommar.

Kramar Christina

Kramar Christina

Anonym sa...

Kom hit via vårteckensutmaningen! Tänk vad olika långt våren har kommit när man jämför. Kul idé från Humlebacken.
Otroligt vackert slott ni har i er närhet, måste bli många härliga promenader.
Tulpaner på bordet kan man inte vara utan, det ger ju vårkänsla om nåt!
Ha det gott!

Anonym sa...

Verkligen härliga bilder, mycket vårkänsla!! Ska bli kul att se vad du hittar på till nästa måndag:)
DU jag läste att du skrev att listan fanns långt ner i min högerspalt.. så ser det nämligen inte ut hos mig, så jag blir lite nyfiken. Får du skrolla långt ner för att se listan??
Kul att du ville vara med
Viveka på Humlebacken

Mitt smultronställe sa...

Härliga tulpaner. Vi har fått ett bakslag med snö i planteringarn på trappen idag också... Vill ha vår!!!!

Ha en bnra tisdag.

Malin Winbladh sa...

Hej,
vad fint. jag ska åka till strömsholm med min dotter och titta på ridtävlingarna i juni, det ska bli spännande.
Hälsar
/Malin