måndag 4 maj 2009


Fynd både ute och inne...



Första blommorna har slagit ut i plommonträdet.




Äppelblom är min favorit, men det här är lite fusk. Jag har några kvistar i en vas ute på verandan och det är de som blommor.

Det känns som om våren redan har övergått i sommar, det är lummigt och grönt ute.


Idag faller ett stilla regn, jag har suttit en stund ute på altan invirad i en filt och druckit morgonens första kaffemugg, och det var riktigt mysigt att höra smattret på taket.



Tack för all hjälp med namnet på min buske som växer så det knakar!

Det är många som har mailat mig och även svarat här på bloggen, det är en plymspirea som jag har. Det blir vita vippor på den så småningom. Jag ska visa den igen längre fram i sommar när den blommar och har blivit ännu högre.

.................................

Jag har fyndat litegrann härhemma. I en av bodarna på gården packade jag upp en liten skatt, jag hittade små minnen som legat nerpackade från min kära mormor och morfar.





Bland annat en gammal, lite krackelerad kruka med gröna detaljer. Och ännu en skärbräda i porslin, den här är från Rörstrand och med grön dekor. Den är så där härligt sliten, det syns att mormor har använt den och sånt tycker jag om!


Mera fina saker som väcker många minnen fanns i lådan, mängder med fina, gamla glas och dem ska jag diska upp och göra plats för i skåpen idag. De ska inte bli stående utan de tänker vi använda!


.........................



Idag ska jag fortsätta måla några av alla projekt som jag håller på med, snart kanske jag kan visa något som är färdigt. Det känns som jag springer mellan olika grejer och duttar lite här och där...


Kommer ni ihåg att jag berättade att näst äldsta sonen lämnade boet i början av året?

Han bodde i 2 rum ute på gården och där började Susanna och jag måla en lördagkväll. Sen fick käre mannen ta över och fortsätta lägga in nytt golv. Ett av rummen, sovdelen, blev färdigt förra veckan och Susanna flyttade ut direkt när sista listen var spikad!

Jag ska kolla om jag kan visa några bilder från det färdiga rummet senare i veckan.



Bollvivan blommar och blommar.

Ha nu en riktigt bra start på veckan och tack för att du kikar in här.

Vi ses snart igen!

Kramar från

Carina

13 kommentarer:

Ingrid sa...

Suck, vilken skillnad mot för hos mig. Så fina bilder!

~Livet i byn

Patricia sa...

Mitt äppelträd har bildat smååå blomknoppar så nu står det inte på förrän det blommar i träden, jag älskar oxå äppelblom, det är så vackert...men varar så kort tid tyvärr.

Jag har oxå en sån där Plymspirea, de är roliga för de växer ju så man nästan ser det när man står och tittar..ha ha..och blir sååå fina med sina gulvita vippor sen. Min nya granne kom häromdagen och frågade om hon kunde få ett litet skott för hon gillar den med.. =)

Jag är sååå nyfiken på Susannas "nya" hem, ska bli kul att få se bilder sen.

Ha en bra dag!
Kram Patricia

Vit som snö sa...

Åhh så vackert det blommar hos dej!
Jag älskar plymspireor, dom är så fina!
Ser att vi har samma färg på huset också:-)
Vilken ljuvlig skärbräda från din mormor!
Kram Cilla

Sallys hus sa...

Hallå där!

Himmel så mycket fina blommiga bilder du visar...
Rabarberkakan såg ju också ut som nåt man skulle behöva ha....;)

Vilken osos med rakspegeln.....de är rackarns svåra att få tag i.

Vilka fina möbler du fått in...den tallrikshyllan skulle ju inte sitta fel...;)

Jag o Kajsa kommer en söndag här fram över bara hennes Gympa slutar...
Hon vill ha picknick i slottsparken... Hon vill helst ha picknick heeela tiden just nu...:)
Väntar med spänning på att få se bilder från Susannas rum nu rå...
Ha en härlig dag o njut lite också......städa inte bara...;)
Kram katarina

Mejrams! sa...

Plymspireran fyller verkligen sin plats i trädgården. Min blir större och större för varje år som går, så det gäller ha bra med plats. Dina bollvivor är också för söta, något som jag saknar i min trädgård. Måste nog införskaffa mig några stycken. Ha en skön dag!/Merja

Elzie sa...

Vilka härliga vårbilder. Gillar också den där bollvivan. Kanske man skulle satsa på.
Måste vara hur kul som helst att hitta alla "fynd" efter din mormor och morfar. Extra roligt när man vet var sakerna kommer ifrån.
Och din plymspirea ser verkligen fin ut. Min växer, men inte är det mycket, hi, hi.
Hoppas du får en bra vecka.
Kram Elzie

Patricia sa...

Jo det är så kul med nya kameran.. =)

Men suddet i kanterna gör jag inte med kameran, de gör jag på följande sida där man kan fixa och trixa med sina bilder... =)

www.picnik.com

Gå in och kolla, och behöver du hjälp är det bara tjoa till.. =)

Kram patricia

~~*Pennyshouse*~~ sa...

Halloj!

kikar in å önskar dej en bra star på majmånad....*LER*

Kramizz Nilla

n o r d i n g å r d e n sa...

Vad det växer hos dig, det märks ni ligger före oss... är det en Astillbebuske du har där? Påminner om en sån, vi har nämligen en sådan på gården, den växer nästan för mycket: ) Mari.

Tankar tar tid sa...

Visst är det kul med gamla ärvda saker som man vet varifrån de kommer och kanske tom sett när de användes och har kära minnen till.

Jag blev förvånad när jag kände att det var skönt med lite regn ... jag är inte den som gillar det annars ... sol är mer min grej ; ) ... men det kändes som det renade naturen och att man fick lite tid till att göra saker inne. Senare på em kom det en riktig skur här, det tom haglade och ÅSKADE! Då var det inte kul längre!!

Kramar Christina

Sjabbig men chic sa...

Vad roligt att hitta en skatt! Och ta mig tusan, är det inte somrigt hos dig!

Kram Lisa

Liten Bod sa...

Plymspirea är så fin när den blommar, jag har tittat lystet på en grannes i flera år, men inte kommit till skott :) Kul att ha saker från släkten, jag är så rädd om mitt arvegods! Just nu har jag utlottning hos mig... Kram, Tina

Min Skattkammare sa...

Åhh, vad det blommar härligt hos er! Men det går ju så fort.....hjääälp.....inte en dag får missas nu, en liten glimt behöver man även om det regnar.
Men det känns bra för värmen ska visst komma åter till helgen igen..Spännande med huset ni fixat! :o)
Må så gott, vännen!
Kramar Kicki