onsdag 13 januari 2010

Smaskigt bröd


Vad härligt det är med ljuset som återvänder!
Nu är vi i alla fall på rätt väg och de senaste dagarna har jag lagt märke till
att det är ljusare liiite längre på dagarna.
Men min energi har inte varit på topp och jag skyller det på kylan.
Nu är det dock lite mildare och "nästan" skönt ute!
Jag har roat mig med att baka litegrann och tänkte dela med mig av ett lättlagat
och gott bröd. Ingen knådning eller nåt sånt utan bara stjälpa upp det i en långpanna.
Degen ska vila länge och under tiden kan man göra något annat kul. ( Igår när degen
jäste hann jag med en loppistur! )


Grekiskt bröd
25 g jäst, 3 dl naturell yoghurt, 3 dl vatten, 2 tsk salt ca 11 dl vetemjöl special
Fyllning: 1 dl kärnfria gröna och svarta oliver, 1 dl soltorkade tomater i olivolja,
1 dl tärnad fetaost, 2 msk olivolja från de soltorkade tomaterna
1. Smula jästen i en bunke. Värm yoghurten och vattnet till fingervarm temp. Häll blandningen över jästen och rör tills den är upplöst.
2. Tillsätt salt o vetemjöl och arbeta samman till en slät men ganska lös smet. Täck bunken med en bakduk och låt degen vila i ca 2 tim.
3. Sätt ugnen på 250. Klä en liten långpanna, ca 22 x 35 cm med bakplåtspapper.
4. Stjälp ut degen varsamt i formen så den inte sjunker samman för mycket.
5. Dela oliverna och tomaterna i halvor. Tryck ner dem tillsammans med fetaosten lätt i degen. Ställ brödet att jäsa i ca 15 min.
6. Ringla över olivoljan och ställ in brödet i nedre delen av ugnen. Sänk genast värmen till 200 och grädda brödet i ca 25 min.
Lycka till!
.......................
Idag blir det en tur ner till butiken, jag ska fortsätta med det lilla som är kvar
på inventeringen och packa några paket som ska skickas runt om i landet.
Vad ska du göra?


Ha det så gott allihopa och ta vara på dagen!
Kramar från Carina


3 kommentarer:

Dubbelörn sa...

Kan jag komma över på en fika med färskt bröd?!

Brödet låter supergott! Älskar oliver... måste dofta gudomligt... :)

Päivi sa...

Det receptet ska jag absolut testa. Visst är det fint med tulpaner. Jag har avverkat säkert 5 buketter redan. Det känns faktist som att våren är på gång trots all snö och kyla.....på återseende!

Lissboden sa...

Vad fräscht du gjort hemma med allt det vita. Här har det blivit lite grå/vitt.
Brödet ser gott ut men just nu har jag ingen tid för bakning. Jag håller också på att inventera och hur kul är det.
Ha en bra helg!
Kram/Maria