onsdag 30 januari 2013

Morotsfrallor


Hej på er alla!

Nybakat bröd är ju så himla gott och varje gång jag har bakat det undrar jag varför
jag inte gör det oftare? Det tar inte så lång tid, eller jo, det är klart det ska jäsa och så vidare
men då kan man göra något annat. 

Den här gången bakade jag morotsfrallor, ett väl beprövat recept som är så gott!

Saftiga blir de och försvinnande goda  om man inte är snabb och stoppar 
några i frysen:) 


Morotsbröd

25 g jäst
5 dl fingervarmt vatten
2 tsk salt
2 msk matolja
2-3 grovt rivna morötter
1 dl linfrön
2 dl havregryn
9-10 dl vetemjöl

Smula jästen o rör ut i vattnet. Tillsätt de övriga ingredienserna. Ta lite mjöl i taget
tills degen släpper från kanterna på bunken. 
Låt jäsa under en bakduk ca 1 timme.
Forma ca 20 runda bollar och låt jäsa på plåten ( med bakpapper ) under bakduk 
ytterligare ca 30 min.
Grädda i 250 grader ca 10 min.

Lycka till!


Idag ska jag fortsätta svisha runt med målarpenseln. Susannas gamla rum används
som målarstuga just nu och det är så skönt att ha lite svängrum när jag målar 
för en gångs skull. Vad jag målar får ni se sen när det är klart. 

Nu väntar frukost, kaffe och en upptinad morotsfralla, mums!

Ha en bra dag!

Kramar från Carina

2 kommentarer:

Camillas Lantliv sa...

mums, dessa ska jag baka i morrn, tack:) Jag har bakat glutenfri morotskaka idag, om du vill kika in hos mig:). Lycka till med målningen:). Kram

Vitt hus med svarta knutar sa...

Det är verkligen gott med nybakt bröd! Vad spännande det ska bli att få se vad du håller på att måla;-)
Ha en fin fredag!
Kram,
Regina