tisdag 19 februari 2013

Bullfest



När lusten att baka bullar anföll mig i helgen var jag inte sen att greppa den!

Det är ju så himla gott med just färska bullar men nu när alla barn är utflugna så 
händer det inte speciellt ofta. Förut, när huset var fullt av barn och deras kompisar så 
slängde jag ihop en bulldeg titt som tätt och de försvann i ett nafs.
Precis som det ska vara!  Men som sagt, nu blir det inte så ofta men det smakade lika bra.



Jag bakar alltid på en halvliter mjölk, det blir en liten och behändig deg som går fort 
att baka ut och grädda. Ca 40 bullar blir det och då förstår ni att de tog slut i ett 
nafs förr om åren. Men nu kunde jag stoppa några påsar i frysen. 
( Livsfarligt att ha fika så nära till hands! )



Brukar du baka bullar ofta?
Har du något favvorecept?

Jag har ett gammalt recept som jag hittade i en tidning som tonåring och det används 
alltid. Inga konstigheter, men det är 1½ paket jäst till en halvliter och nog blir de ganska 
fluffiga och goda.


Fyllningen varierar, ibland kanel och ibland ( som denna gång ) vaniljsocker.
Ibland hackar jag vit choklad och har det tillsammans med vaniljsockret, mums!

Men formar brukar jag egentligen inte använda. Men nu är det så att jag har en 
förmåga att handla fina muffinsformar så fort jag ser dem ( och muffins bakar jag 
aldrig... ) och skåpet svämmar över av formar så det är lika bra att börja använda dem.

Somliga bunkrar konserver och jag bunkrar muffinsformar...


Varsågoda!  Slå er ner en stund och smaska på en bulle.

Tack till alla er som tittar in här!

Vi ses snart igen.

Kramar från Carina

3 kommentarer:

LantlivsAnette sa...

Åhhh vad mumsigt med hembakta bullar !! Jag bakar inte bullar så ofta, minns inte då jag gjorde de senast, det ska det bli ändring på, för finns det något godare, också doftar det så ljuvligt i hela huset då man bakar...Jag använder alltid bullreceptet som står på mjölpåsen..och sen varierar jag fyllningen, men jag gillar kanel o socker bäst !
Kraaam Anette

Photo by Maria sa...

Åh så gott!! Nybakade bullar är ju försvinnande gott..

Jag bakar inte heller så ofta längre och det mest för att jag inte skall äta dem själv ;)

Använde inte heller formar innan men har börjat göra det för de blir faktiskt saftigare, inget smör som försvinner ut på plåten ;)

Ha en fin kväll..

Kram Mia

hemma hos lilla mej sa...

Mmm vad gott med hembakade bullar .Bara så gott .Ha en skön onsdag.fina du .Kramar Rita ♥