fredag 8 februari 2013

Fredagskänsla



Vaknade med en sån här härlig fredagskänsla i magen, tänk att det är så 
speciellt med dessa dagar?  Största delen av året ( förutom nu under vintervilan )
 så jobbar jag alltid helger men fredagskänslan är alltid densamma! 



Blombuketter på bordet är jätteviktigt för mig och är nog min största last här i livet.

Är jag i mataffären så råkar alltid en bukett slinka ner i kundvagnen och av någon 
konstig anledning  när jag är ute och åker så styr bilen av sig själv mot närmsta 
blomsterhandel...

Men det är en ganska trevlig last så den vill jag gärna ha kvar!


Nybakad vaniljkaka  eller  Sverigekaka , kärt barn har många namn väntar på att bli 
uppäten. Enkel och snabb att göra .
Kanske kan vara något till helgfikat?

Sverigekaka

3 ägg och 3 dl socker vispas till en jämn smet
Rör ner 1 dl kokt vatten, 3 dl mjöl och 2 tsk vaniljsocker

Häll smeten i en smord och bröad sockerkaksform

Skjuts in i 175 graders ugn i ca 40 min

Låt kallna och dela sedan kakan på mitten.

Gör fyllningen: 125 g smör, 1 dl mjölk och 4 msk vaniljsocker kokas till 
en "smet" i ca 2 min. 
Fördela fyllningen på botten och lägg den andra delen  uppepå.
OBS!  I mitt recept står det att man ska använda ett vaniljsocker med mycket smak, tex 
den lilla guldbruna burken från Dr Oetker Vaniljsocker med äkta vanilj

Lycka till!


Snart ska jag dra igång med städning och plockning, men ibland är det så 
svårt att komma igång... Jag ska bara... 
Ja, en mugg kaffe till behöver jag nog!



Hur ser Din helg ut?

Käre mannen har varit bortrest ett par dagar och väntas hem på eftermiddagen 
så jag ska förbereda lite gott till kvällen när han kommer hem.
I övrigt  har vi inget speciellt inplanerat och det känns alltid skönt att få ta dagen 
som den kommer!


Igår kom det en pall med varor med vårens nyheter som väntar på att packas upp.
Det blir lite som julafton igen och se vad som är i kartongerna.



Tack till alla er som tittar in här och välkomna till  alla nya följare!

Ha nu en supermysig helg, ta hand om varann och ha det gott!

Fredagskramar från Carina

4 kommentarer:

Levindas Värld sa...

Vilken härlig fredag du har att se fram emot!! Och jag håller med om att fredagskänslan alltid är speciell, oavsett om man jobbar helg eller inte så är det den härligaste dagen på veckan :) Och lasten din tycker jag gott å väl att du kan behålla...hihi! Fräscha blombuketter ger såå mkt!! En underbar fredag önskar jag dig!

Sallys hus sa...

Hej sötis!
Å så smaskig den där lät..;)
Jag hade också tänkt baka idag. Men det blir nog limpor.
Fniss..det är konstigt det där med bilar... min bil tenderar också att plötsligt svänga in till blomsterhandlare....;)
Jag unnar mig också blommor till borden. Det brukar vara till fredagen och dealen jag hade var att det då skulle vara städat o fint...tssst...hmm...det rimmar inte så bra ihop med att jag sitter här som en hösäck framför brasan med en kaffe. Mattias o jag ska snart iväg på spinning. Så städningen får jag ta i eftermiddag....fniss...om jag ine kommer på nåt viktigare..hihi..
Tanken är ju att jag skulle måla färdigt trappan den här helgen.
Vi får vällan se...;)
Så du var här+...du får säga till nästa gång så kanske vi kan ses en liten stund..;)
Ditt vardagsrum är så himla fint...vackert! Där vill jag gärna sitta o fika snart..;)
Kram katrina

hemma hos lilla mej sa...

Mmm vilken läcker kaka .Tack söta du för receptet.Den laster har jag också bara så underbart med fråscha blommor.Ha en mysig och skön helg.kramar Rita ♥

Vit Hortensia sa...

Känner igen det där med att dras till blomsterhyllorna när man är och handlar! När Alexander är med brukar han ibland säga "nej, nej, nej...det var mat vi skulle ha!" och jag svarar alltid "jag ska bara titta lite :-)" Tulpanerna lockar lite extra den här tiden...speciellt de lila och ljusrosa!
Ha en härligt skön helg!
Jenny ska fixa till mina naglar i morgon. Har nu haft dem i 3 veckor och kan säga att snygga naglar är klart beroendeframkallande!
Kram
Birgitta