måndag 11 februari 2013

Recept på hallonpaj


Ute snöar det för fullt och det ska visst fortsätta i flera dagar...
men inne njuter jag av ett stort fång med ljusrosa tulpaner på bordet!



Små ljuslyktor  lyser lite varstans och idag ska jag fortsätta med att måla möbler igen.
Det är så spännande att se en trist möbel förvandlas till något nytt och fräscht!

På begäran kommer här receptet på hallonpajen jag gjorde igår. En kär favorit 
som jag gör lite då och då. Eller det gäller pajer överlag. De är oftast lätta att slänga 
ihop, inte så krångliga ingredienser utan oftast sånt som finns hemma och går att variera 
i det oändliga med olika fyllningar. 


Hallonpaj

150 g smält smör, 1 dl socker, 3 dl mjöl och 1 tsk bakpulver  blandas ihop och 
fördelas i en pajform ( OBS! Ska ej förgräddas )

Blanda sedan fyllningen:  ½ dl socker, 2 tsk vaniljsocker och 2 dl creme fraiche.

Täck pajbotten med frysta hallon och bre fyllningen över.

Grädda i 175 grader ca 25-30 min.

Lycka till!

I originalreceptet som jag har är det inte hallon utan 2 små burkar krossad ananas ( som 
fått rinna av ) . Jag har även testat med jordgubbar, både frysta och färska 
samt banan och det blir lika gott! Kan ätas ljummen tillsammans med vaniljglass men jag 
tycker den är lika god att äta när den kallnat!

Igår dekorerade jag med färska jordgubbar och blåbär men det var eftersom 
det råkade finnas kvar litegrann från i lördags när vi hade gäster och bjöd på varm 
fruktsallad.


Så här såg den ut en gång i september när jag gjorde den...


Och så här såg den ut en gång i somras när jag bakade den! 
Jag blev så glad när jag såg bilden och var bara tvungen att lägga upp den. 
Jag riktigt känner hur sommaren omfamnar mig när jag ser bilden. Och så en bukett 
med luktärtor...!  



Men tulpaner är inte så dumt det heller, eller vad tycker ni?

Nehepp, på med vinterkläder och dags att väcka en liten hund  och ge sig ut i snöyran.
(Ja, Elvis är en liten sömntuta och sover gott fortfarande fast klockan är 10.15)

Ha en toppendag!

Kramar från Carina



1 kommentar:

hemma hos lilla mej sa...

Bara så fina bilder.Tack söta för receptet.Ha nu en skön start på nya veckan och en fin måndag.Kramar Rita ♥